La caiguda de X: l’agenda política d’Elon Musk enfonsa la xarxa social

  • La plataforma abans anomenada Twitter perd usuaris i anunciants mentre el seu valor cau d’un 79% a conseqüència de l’ús partidista que Elon Musk hi ha imposat

VilaWeb
Redacció
25.10.2024 - 21:40
Actualització: 25.10.2024 - 21:43

Dimecres de la setmana passada va esclatar la bomba. Elon Musk va fer una publicació a X, la xarxa social que abans es deia Twitter i de què és l’amo, en què criticava la revista The Atlantic per un article que, segons ell, demostrava que els periodistes i els mitjans –un dels sectors més atacats per Donald Trump– es morien de ganes de fer mal al candidat republicà. L’article, maquetat en l’estil gràfic tan especial que fa servir aquesta publicació, presentava Trump i Hitler junts amb el titular “Trump és, literalment, Hitler”.

La publicació, que finalment va ser desmentida per la xarxa mateixa, va ser vista per 25 milions dels 200 milions de membres de X –Musk fa temps que ordena personalment que alguna de les seves piulades tingui una difusió excepcional i aparegui al mur dels lectors, encara que no el segueixin. El problema? Tot era una mentida. La captura de pantalla era falsa i l’article no existia.

Aquell mateix dia, The Atlantic –una de les icones del periodisme liberal americà– havia publicat un article titulat “Trump: ‘Em caldria la mena de generals que tenia Hitler’”. El títol i la fotografia difosos per Musk eren falsos. La signatura i l’hora de publicació, no. El titular del compte de X que Musk havia agafat com a font va reconèixer que havia fet la manipulació, però Musk va mantenir la publicació –en el moment d’escriure aquest article encara no ha estat esborrada–, tot i entrar en contradicció amb la norma de la seva pròpia plataforma segons la qual es prohibeix la “difusió de continguts sintètics i manipulats”.

La desinformació com a sistema

No era la primera vegada. Uns quants dies abans, Musk mateix havia difós un vídeo fals, manipulat amb intel·ligència artificial, en què feia dir coses increïbles a Kamala Harris. I una informació de NewsGuard demostrava que 4 comptes dels 5 que Musk repiulava constantment eren comptes de desinformació que, gràcies a això, havien augmentat el nombre de seguidors entre el gener i el juliol d’un 14% a un 30%.

Però no passa solament als Estats Units. X a Europa va plena de comptes d’extrema dreta que són inflats de manera artificial per l’empresa. Comptes de partits o personalitats polítiques o comptes de desinformació.

En català, per exemple, els comptes d’Aliança Catalana han estat clarament impulsats per X, igual que els comptes d’activistes xenòfobs que s’amaguen darrere d’un pseudònim. Un dels més coneguts, que fa servir el nom d’un avi, va ser suspès unes quantes hores per la pressió dels usuaris, però la plataforma ja li ha permès de tornar a dir mentides de manera impune. En espanyol, Vox i, sobretot, Alvise Pérez, o en francès, Le Pen i Éric Zemmour, han trobat en X un aliat potentíssim per a difondre els seus missatges d’odi.

Uns canvis que posen en perill la xarxa

D’ençà que Elon Musk va adquirir Twitter per 44.000 milions de dòlars l’octubre del 2022, la plataforma, ara rebatejada com a X, ha experimentat canvis dràstics que han afectat negativament la seva base d’usuaris, els ingressos i la valoració de mercat.

Poc després d’haver-lo adquirit, Musk va acomiadar aproximadament el 80% dels 7.500 treballadors de Twitter i els encarregats de la moderació de continguts van ser dels primers. Amb l’eixida dels moderadors, hi va haver un canvi dràstic i significatiu en com es gestionava el contingut a la plataforma, que ha tingut de resultat un augment de continguts polaritzats, incendiaris i d’odi. Tant és així, que la Comissió Europea ha presentat càrrecs judicials contra X per incompliment de la legislació comunitària sobre xarxes socials, específicament la llei de serveis digitals, que obliga les plataformes a controlar els continguts i algorismes tòxics i il·legals.

Tot esperant les resolucions judicials, tot plegat ja ha tingut un impacte negatiu per a l’empresa de Musk. Les dades mostren una clara tendència a la baixa en l’activitat dels usuaris, amb un descens del 16% en el nombre d’usuaris actius diaris el setembre de l’any passat i una caiguda del 8% en les hores totals d’ús durant el tercer trimestre del mateix any. A més, a final d’any el nombre d’usuaris que havien abandonat la plataforma havia augmentat més del 30% en comparació amb l’octubre del 2022.

Encara no hi ha dades mundials consolidades del 2024, però els analistes esperen que aquesta tendència serà encara més gran, en correspondència amb l’acceleració del partidisme de Musk. I, de fet, ja ho és als Estats Units, segons l’estudi Edison Research’s Infinite Dial 2024. Segons aquest estudi, el 2022 un 27% dels ciutadans dels Estats Units deia que feia servir Twitter diàriament, xifra que el 2024 ha baixat al 19%. Aquest estudi, fet per una empresa reputada d’anàlisi, ha estat refusat per l’empresa propietària de X, que va afirmar, en una compareixença conjunta de Musk i de la presidenta de X, Linda Yaccarino, que el nombre d’usuaris havia crescut.

Els experts atribueixen aquesta disminució que reflecteixen els estudis a factors diversos, com ara l’augment de la desinformació, els canvis en l’algorisme que afavoreixen el contingut que es considera controvertit i la percepció creixent de X per bona part de la població com un espai violent, polaritzat i hostil. Polítics i periodistes d’uns quants països, com ara el batlle de Barcelona mateix, han decidit de deixar la xarxa, com a manera de protestar per la seva deriva. Als Estats Units, la sonada partença del raper, cantant, productor musical i dissenyador de roba Kanye West ha suscitat una gran controvèrsia.

I causen maldecaps econòmics

La caiguda en la participació dels usuaris ja ha tingut un impacte directe en els ingressos i la valoració de X. Segons estimacions de Fidelity, X ara solament val uns 9.400 milions de dòlars, un 79% menys que no pas el preu de compra original. Molts anunciants han reduït la seva despesa publicitària a la plataforma i un 26% planeja de disminuir encara més la inversió l’any vinent.

Mentre X lluita per mantenir la seva importància i valor, unes altres empreses de Musk, com ara SpaceX i xAI, aconsegueixen valoracions de rècord. No obstant això, és evident que la caiguda de X suscita preguntes serioses sobre l’impacte de les decisions de Musk en el panorama de les xarxes socials i en el seu propi imperi empresarial. La capacitat de X per a recuperar-se d’aquesta caiguda dependrà en gran manera de com Musk i el seu equip encarin els problemes de moderació de continguts, polarització política i pèrdua de confiança dels anunciants aquests mesos vinents. Però no sembla que el multimilionari americà tingui cap intenció de canviar.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor