30.01.2019 - 16:12
|
Actualització: 30.01.2019 - 16:34
Vist per sentència el judici contra l’empresa Vector Ronda, un dels principals operadors de llicències VTC i controlada per la multinacional Cabify, per acomiadar un treballador una volta va denunciar les seves condicions laborals davant Inspecció de Treball. A la sortida de la vista, l’advocat del Col·lectiu Ronda i representant del treballador acomiadat, Nacho Parra, ha explicat que han demanat la nul·litat de l’acomiadament en entendre que va ser fruit d’una represàlia i, per tant, d’una vulneració flagrant dels seus drets fonamentals. ‘Cansat de treballar més de 12 hores i dels descomptes injustificats a la seva nòmina va denunciar l’empresa i al cap de dos dies el van acomiadar’, denuncia Parra. També han intentat demostrar que Vector Ronda va acomiadar més de trenta treballadors en un període de dos mesos vulnerant el protocol especificat quan es tracta d’un acomiadament col·lectiu.
L’advocat Nacho Parra destaca que, ‘malauradament’, aquest cas és un més dels que demostra l’ús fraudulent de les relacions laborals per part d’aquestes empreses d’economia col·laborativa que sostenen tot el seu model de negoci precaritzant les condicions laborals ‘de persones especialment precàries’ amb jornades laborals de més de dotze hores, sous que ronden els mil euros mensuals i descomptes en nòmina per no complir determinades normes de funcionament imposades per Uber o Cabify, en aquest cas.
En el cas jutjat aquest dimecres, el conductor va informar el passat 23 de febrer de 2018 a l’empresa Vector Ronda que la grua s’havia endut el seu vehicle i que, tot i acceptar que la multa l’havia de pagar ell, sol·licitava que li descomptessin de la següent nòmina les despeses per retirar-lo i la multa corresponent i que li donessin un altre vehicle per seguir amb la seva jornada laboral i així no incórrer en penalitzacions addicionals per no assolir els objectius de facturació mensual fixats per l’empresa.
El treballador denuncia que tot i les seves demandes, l’empresa no li va proporcionar cap vehicle en els dos dies següents el que el va obligar a dirigir-se a Inspecció de treball per denunciar els fets així com altres incompliments laborals per part de Vector Ronda. El mateix dia, Inspecció de Treball es va adreçar a l’empresa per reclamar explicacions sobre la denúncia efectuada pel seu empleat i, tan sols dos dies després, el 28 de gener, Vector Ronda comunicava al conductor denunciant el seu acomiadament disciplinari.
Segons l’informe d’Inspecció de Treball, ‘l’empresa Vector Ronda aplicava als seus treballadors descomptes salarials com a conseqüència de les penalitzacions aplicades per l’empresa principal, en aquest cas Cabify, per incompliments de les seves directrius repercutint directament aquest cost sobre els mateixos’. Unes penalitzacions que, en alguns casos, feien que el sou del treballador, que normalment superava per poc els 1000 euros, quedés per sota del sou mínim.
Segons l’advocat, les penalitzacions podien ser perquè els conductors rebutgessin algun dels serveis que els assignava l’aplicació o perquè estiguessin desconnectats durant més temps del permès, entre d’altres. Unes sancions, ha afegit, que no estan contemplades al conveni col·lectiu d’empreses d’autotaxi i lloguer de vehicles amb conductor.
Sobre els motius de l’acomiadament, Parra explica que en aquest cas i en la majoria de la trentena que es van produir en uns dos mesos es justificaven per no haver superat el període de prova quan la pràctica totalitat de treballadors afectats provenien de l’empresa Yirmi UC Fiesta Omnibus, també present al judici. D’aquesta empresa van passar a Vector Ronda després de signar la baixa voluntària, el que suposava, de facto, haver superat amb escreix el període de prova.
Per la seva banda, l’advocada que representava Vector Ronda ha reclamat que es desestimi la sentència de nul·litat perquè no han quedat demostrades les acusacions del treballador acomiadat. En aquest sentit, ha insistit que l’acomiadament pot ser considerat procedent o improcedent, però mai nul. Ha negat que les jornades siguin de 12 hores o més i que el conductor fos acomiadat per haver presentat una denúncia a Inspecció de Treball.
L’avocada ha reconegut que entre les empreses del sector de les VTC hi ha molt intercanvi de treballadors però ha negat que formin part d’un mateix grup assegurant que són competència tot i treballar pel mateix client.