‘Júlia ist’, una pel·lícula sobre “el viatge intern i les emocions” de l’Erasmus, arriba als cinemes el 16 de juny

  • 'Júlia ist', una pel·lícula espanyola sobre "les emocions i el viatge intern" que una estudiant d'arquitectura catalana viu en el seu Erasmus a Berlín, segons la directora, coguionista i actriu protagonista, Elena Martín, arriba als cinemes d'Espanya el proper 16 de juny. El film va obtenir dos premis Biznaga de plata, a la millor pel·lícula i a la millor direcció, i el Premi Movistar + en el Festival de Màlaga.

VilaWeb
Redacció
12.06.2017 - 10:14

MADRID, 12 (EUROPA PRESS)

‘Júlia ist’, una pel·lícula espanyola sobre “les emocions i el viatge intern” que una estudiant d’arquitectura catalana viu en el seu Erasmus a Berlín, segons la directora, coguionista i actriu protagonista, Elena Martín, arriba als cinemes d’Espanya el proper 16 de juny. El film va obtenir dos premis Biznaga de plata, a la millor pel·lícula i a la millor direcció, i el Premi Movistar + en el Festival de Màlaga.

La cinta narra la història de Júlia (Martín), que decideix anar-se’n d’Erasmus a Berlín, que marxa per primera vegada de casa seva. No obstant això, la ciutat li dóna una benvinguda més “freda i complicada” del que ella s’imaginava i es veu obligada a adaptar-se a la seva nova vida sola i lluny de la seva llar.

En una entrevista amb Europa Press, Martín ha explicat que el film va sorgir com un treball de finalització de grau de quatre estudiants de la universitat Pompeu Fabra de Barcelona: Elena Martín (directora, coguionista i actriu protagonista), Marta Cruañas (productora i coguionista), Pol Rebaque (Director de fotografia i coguionista) i Maria Castellví (coguionista). “Els quatre estàvem d’Erasmus a les nostres respectives ciutats i compartíem les nostres experiències i frustracions a través de l’Skype. D’aquí va sorgir la idea”, ha assenyalat.

En la mateixa línia, la directora ha precisat que la productora Lastor Media va ser qui es va encarregar de la postproducció, però que el rodatge va ser “a compte propi i com vam poder”. “Vam anar a rodar a Berlín, però no teníem pressupost, havíem de transportar tots els materials al Metro. Era una bogeria”, ha dit. A més, Martín ha afegit que una altra de les dificultats del rodatge va ser l'”extrem fred”. “Recordo que l’escena més difícil de rodar va ser una en la qual feia -21ºC”, ha apuntat.

Així mateix, ha subratllat que molts dels actors de la pel·lícula són de Berlín i els va conèixer en el seu Erasmus. “Quan vaig marxar d’Erasmus vaig estar en un grup de teatre experimental. Vaig fer-hi amics i han participat en aquesta pel·lícula”, ha explicat. En aquest context, Martín ha afegit que treballar amb els alemanys és “molt difícil”. “Els actors alemanys són indomables, estan tots bojos i s’inventen el guió”, ha bromejat.

Segons la directora, la pel·lícula desprèn “realitat i naturalitat”, ja que moltes de l’escenes són “de debò”. “En una de les escenes de festa la gent anava borratxa de debò. Aconseguim un patrocinador i anàvem repartint les entrades nosaltres mateixos. Érem un equip de set persones controlant tota aquesta gent”, ha relatat per expressar que l’experiència va ser “difícil” però molt “èpica”.

Preguntada per la seva experiència personal en relació a la cinta, Martín ha assenyalat que les emocions i el creixement personal de la protagonista si són reals, però que les trames i els fets concrets són “ficció i guió”. “En vuit mesos que vaig estar aquí em van passar moltes coses, però no totes serveixen per explicar”, ha asseverat.

L’ALTRA CARA DE L’ERASMUS

Així mateix, ha destacat que no volien tractar l’Erasmus solament des de la perspectiva de “la festa” i que per això han valorat el tema de la sobreprotecció de la família, la dependència romàntica “en relació als nois” i l’aprendre a “estar sola sense parella”, i els problemes als quals t’exposes en viure sola en una ciutat estrangera.

“Es podria resumir que la sensació que trobar-se a si mateix no existeix com a tal i que el que aprens és que en cada situació has d’enfrontar-te de nou a la desubicació i les crisis, i saber bregar amb elles de la millor forma”, ha explicat després d’assenyalar que un altre dels objectius era plasmar la idea que en l’Erasmus aprens “a no tenir-ho tot controlat” i a viure “sota l’imprevisible”.

Finalment, Martín ha declarat que malgrat els seus dubtes, molta gent, després de veure la pel·lícula, li ha dit que s’ha sentit “molt identificada” i que ha reconegut “totes les sensacions i emocions de les quals parla el film”. “El més interessant d’anar-se’n d’Erasmus és integrar-se en la cuitat, encara que sigui el més difícil i et porti a moltes frustracions. Cal anar-hi amb tot”, ha conclòs.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor