«Des de mitjan segle passat assistim a una mena de buidatge progressiu en la memòria col·lectiva d’allò que anomenem etnobotànica infantil: les relacions amb les plantes pròpies de la infància i adolescència i que no es tornen a tindre quan ens fem adults. I quan aconseguim rescatar dels reservoris més profunds de la memòria les ancestrals relacions que vam tindre amb les plantes ens adonem que l’etnobotànica infantil pràcticament s’ha perdut. Una etnobotànica polifacètica que comprenia de menjars a jocs, d’instruments cinegètics a musicals, de rituals de trànsit entre etapes vitals a la confecció manual d’ornaments». (Climent, Martín i Laguna, 2013)

Aquestes paraules, que encapçalaven l’article dedicat a l’etnobotànica infantil mengívola que vam publicar al número 80 de la revista Mètode, també serveixen per a emmarcar un nou viatge a la recerca i recopilació d’uns altres aspectes de l’etnobotànica infantil dignes de ser recordats i interpretats.

«Si hi ha hagut un aspecte en què la pèrdua de coneixement etnobotànic s’ha evidenciat de manera més dràstica és en el lligat al món infantil i l’adolescència»

De l’etnobotànica a l’etnobotànica infantil

En general, els estudis dirigits a conèixer els patrons culturals de relació humans-plantes i que englobem sota el nom d’etnobotànica han focalitzat l’atenció en els oficis i necessitats dels adults. Aquests coneixements han entrat en un procés de pèrdua accelerada atribuïble a causes diverses: mort i declivi de la memòria dels darrers dipositaris de la informació, disminució del nombre de persones en contacte quotidià amb el camp i la natura, urbanització accelerada, substitució d’útils botànics per artefactes industrials i maquinària agrícola, predomini dels fàrmacs estandarditzats sobre la fitoteràpia tradicional…

Llig l’article sencer al web de Mètode

Daniel Climent Giner, Carles Martín Cantarino, Emili Laguna.

Què és Mètode

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor