26.02.2019 - 16:26
La titular del Jutjat d’Instrucció número 21 de València ha decretat l’obertura del judici oral per l’accident del metro de 2006, en què van morir 43 persones i 47 van resultar ferides, que asseurà a la banqueta a vuit ex-directius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).
La presidenta de l’Associació de Víctimes de l’Accident del Metro del 3 de juliol de 2006 (AVM3J), Rosa Garrote, ha manifestat a EFE la seva satisfacció per l’obertura del judici, encara sense data, ja que suposa ‘un pas menys’ dels que els queda en el camí per a ‘arribar al final’ i perquè ‘es faci justícia’.
El Jutjat número 21 de València va concloure el passat 31 d’octubre la instrucció del cas, després de rebutjar el sobreseïment del mateix sol·licitat pels ex-directius i va decidir incoar el procediment abreujat per aquestes vuit persones, entre elles l’ex-gerent de FGV Marisa Gràcia i l’ex-cap de tallers.
A més de Marisa Gràcia, entre els investigats es troben els ex-directius d’aquesta empresa pública Juan José Gimeno Barberá, Vicente Antonio Contreras Bornez, Manuel Sansano Muñoz, Francisco García Sigüenza, Sebastián Argente Cuesta, Luis Miguel Domingo Alepuz i Salvador Orts Pardo, tots ells membres del Comitè de Seguretat en la Circulació d’aquesta empresa pública.
La fiscalia demanava, en les seves conclusions provisionals, tres anys i set mesos de presó per a l’ex-gerent de FGV i per als altres set processats en la causa, en considerar autors materials per omissió o per cooperació necessària de 43 delictes d’homicidi, per imprudència greu professional; de 37 delictes de lesions, per imprudència greu professional; i d’un delicte contra els drets dels treballadors.
Així mateix sol·licitava que es declari la responsabilitat civil directa de la companyia Zurich España SA, i subsidiària de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, i l’obertura de judici oral davant el Jutjat penal.
En el seu escrit, la fiscalia relata una sèrie de greus deficiències en la línia de metro accidentada, la línia 1, i assegura que eren conegudes pels organismes encarregats de la seguretat en FGV, el Comitè de Seguretat en la Circulació i la Direcció d’Auditoria per a la seguretat, que van havien de ser ‘controlades’ i, si s’escau sancionades.
Els acusats, des dels seus llocs de responsabilitat i el seu poder de decisió directa per decidir mesures de seguretat, ‘coneixien o havien de conèixer’ les deficiències, que posaven de manifest ‘defectes molt greus de seguretat’ en la línia 1, assenyalava la fiscalia en les seves conclusions.
La presidenta de l’AVM3J, Rosa Garrote, ha manifestat la seva satisfacció per l’obertura del judici oral que permetrà, ha dit, ‘demanar explicacions a qui van prendre les decisions’ sobre la situació de la línia 1, que és ‘el que portem demanant des de fa dotze anys’.
Per Garrote ‘és una vergonya que la responsabilitat es quedi a l’última baula’, en referència al maquinista del tren que va morir en el succés, i ha celebrat que per fi es vagi a fer un pas endavant per ‘obtenir justícia’.
‘Després de dotze anys volem acabar, descansar i que el final de tot aquest procés sigui mínimament satisfactori’, ha afegit la portaveu de les famílies de les víctimes de l’accident.