10.07.2016 - 11:20
BARCELONA, 10 (EUROPA PRESS)
El periodista Josep Carles Rius ha publicat ‘Periodismo en reconstrucción’ (Universitat de Barcelona Edicions), un assaig en el qual advoca perquè la premsa escrita recuperi la credibilitat: “La credibilitat és el gran valor del periodisme”.
El llibre fa una radiografia de la crisi de la premsa escrita, l’impacte de les noves tecnologies, els “errors en la gestió” dels grans grups multimèdia i la pèrdua del paper de contrapoder, cosa que segons ell ha portat a una crisi de la credibilitat.
Tot i això, l’exdegà del Col·legi de Periodistes de Catalunya i exdirector del diari ‘Público’ s’ha mostrat optimista perquè “la credibilitat i la confiança es poden recuperar”, en una missió que depèn de l’esforç dels periodistes.
A l’assaig, Rius aprofundeix en la situació de la premsa escrita, que ha portat a l’acomiadament de grans valors dels mitjans –en la majoria de casos, els periodistes més crítics–: “El periodista ha de ser incòmode davant del poder”, ha afirmat en una entrevista d’Europa Press.
Ha lamentat que en la voluntat de voler conformar grans grups multimèdia, els grans mitjans escrits han perdut capacitat crítica en no poder fer front al volum de despeses i necessitar els bancs, però ha sostingut que són mitjans necessaris: “Una societat, per estar cohesionada, necessita grans mitjans de referència”.
En aquesta situació de crisi econòmica també han sorgit nous mitjans, que no tenen motxilles, i que poden ajudar a la recuperació de la credibilitat dels mitjans escrits en un moment en què conviuen aquests “dos mons” periodístics i que els mitjans més petits no ho són perquè les noves tecnologies permeten que qualsevol informació es converteixi en viral.
Ha recordat que grans exclusives com la de les gravacions entre el ministre de l’Interior, Jorge Fernández Díaz, i l’exdirector de l’Oficina Antifrau Daniel de Alfonso les han tingut nous mitjans, però ha confiat que els grans mitjans contribueixin a millorar la credibilitat.
FACTOR HUMÀ
Un dels aspectes que Rius considera clau per a la regeneració de la premsa escrita és el “factor humà”, i ha recordat que el periodisme és un ofici amb un compromís amb els lectors en què el professional ha de guanyar-se un lloc de confiança.
Ha afirmat que dins de l’embolic de mitjans de comunicació els lectors han de trobar “illes de credibilitat”, i ha afirmat que, en l’actual guerra pels ‘clics’ a Internet, al final les informacions millor posicionades amb el temps són les millor treballades.
Rius ha posat en valor un diari com ‘The Guardian’, que és una fundació sense ànim de lucre, i ha remarcat que en el futur hi ha d’haver més projectes d’aquest tipus.
L’assaig ofereix un decàleg de valors per recuperar la credibilitat que, segons l’autor, haurien de ser intrínsecs del periodisme en un retorn als seus orígens, i que passarien pel rigor, la confiança, la independència, la transparència, la pluralitat i el compromís ètic.