La resposta de la Plataforma per la Llengua a la catalanofòbia del propietari d’Audax i la Sirena

  • José Elías va qüestionar al seu pòdcast, 'Búscate la vida', que una empresa fes contingut en català a les xarxes socials

VilaWeb
José Elías, a la seu d'Audax Renovables
Redacció
11.06.2024 - 18:38
Actualització: 11.06.2024 - 21:31

La Plataforma per la Llengua ha publicat un vídeo de resposta a José Elías, empresari propietari de la companyia energètica Audax Renovables i el supermercat la Sirena, que en un vídeo del seu pòdcast Búscate la vida va qüestionar que una empresa fes contingut en català a les xarxes socials. “Has de veure si ets més polític o més empresari. Fer vídeos en català et dóna un nínxol, i fer-los en castellà no. Si els fas en castellà, no estàs polaritzat. Si els fas en català, poden ser dues coses: o bé no saps parlar en castellà, que no és el teu cas, o realment vols fer-los en català per algun motiu…”, diu Elías. Tot plegat, en una conversa amb Eric Ayala, un sabadellenc que va anar a Nàpols a aprendre a fer pizzes abans d’obrir la seva pizzeria, Il figlio di Emiliano, i que penja vídeos a les xarxes socials.

“José Elías insereix al català connotacions polítiques i conflictives, mentre que presenta el castellà com a neutre i positiu”, denuncia la Plataforma per la Llengua, i afegeix: “Elías expressa una dicotomia fal·laç entre assolir l’èxit empresarial i l’ús del català.” Una altra idea del discurs d’Elías que la Plataforma per la Llengua denuncia és que el català tanca portes, però que el castellà —”una llengua que desconeixen el 93% dels ciutadans del planeta”, afegeix— les obre.

Durant el pòdcast, Ayala defensa que ell va començar a fer vídeos en català perquè els feia amb la seva germana, i que fer-los en castellà no hauria estat natural. Una situació que, diu, es repeteix quan fa vídeos amb els seus treballadors, amb els quals parla habitualment en català. Al pòdcast, també hi participa Eric Ponce, propietari de la botiga deDrones, que afegeix que a ell al principi li va costar fer els seus vídeos en castellà perquè els enregistrava amb altres catalanoparlants. “Quan fèiem el vídeo havíem de canviar el xip, però sempre s’escolava alguna paraula en català”, diu. Arran d’això, Elías diu: “Jo crec que un vídeo en català en una plataforma en què et veu tot el món et tanca portes”, i Ponce contesta: “Aquest és el problema.”

“No m’amago de ser català, n’estic orgullós”, diu Elías, però tot seguit afegeix: “Si poses un anunci de la Sirena en català, pot ser que a algú li grinyoli i t’enviï a prendre pel sac. Has de decidir si t’és igual, o no. Jo, en una plataforma com Instagram, crec que parlar en català resta més que no pas suma. Hi ha molta gent que et veu d’altres llocs i no li vindrà de gust, encara que et respectin, llegir subtítols.”

Per a la Plataforma per la Llengua, Elías fa valer “el seu supremacisme lingüístic, segurament de manera involuntària, qüestionant l’ús del català en Il figlio di Emiliano, tot i que, precisament, ha estat en aquesta llengua que ha aconseguit de viralitzar-se arreu del món”. De fet, en un moment determinat intervé en la conversa des de fora de pla qui s’entén que és la germana d’Eric Ayala, Íngrid Ayala, que explica que el rànquing de ciutats des d’on miren els seus vídeos l’encapçala Barcelona, però que després el segueixen Madrid i Santiago de Xile. “Evidentment, les percepcions de José Elías eren errònies”, conclou la Plataforma per la Llengua, i afegeix: “El ridícul és majúscul, perquè desconeix que la creació de bon contingut en català a les xarxes i les empreses és percebut, també per aquells que no en parlen, com a element de proximitat, qualitat i autenticitat. Com que hi ha menys emprenedors fent contingut en català en relació amb altres llengües és més fàcil que, si fan bé la feina, es viralitzin.”

Finalment, la Plataforma per la Llengua destaca que, després del debat, Elías li dóna la raó: “Crec que la normalització dels idiomes hauria de ser a l’ordre del dia.”

 

Ver esta publicación en Instagram

 

Una publicación compartida de VilaWeb (@vilaweb)

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor