Jordi Savall repassa la història de quatre segles d’esclavatge al Grec i al Festival de Torroella de Montgrí

  • El concert tindrà lloc el 29 de juliol al Teatre Grec i a l'Auditori Espai Ter el 2 d'agost

VilaWeb

ACN

23.07.2019 - 14:25
Actualització: 23.07.2019 - 17:03

El Festival Grec de Barcelona i el Festival de Torroella de Montgrí s’han unit per estrenar amb dos concerts diferents i complementaris ‘Les rutes de l’esclavatge’, una memòria musical de més de quatre segles d’esclavisme, que van del 1444 al 1888, que Jordi Savall repassa acompanyat per 27 músics i un recitador provinents de tres continents (Europa, Àfrica i Amèrica) amb els quals evoca la ‘tremenda’ història de deportació i esclavatge a què van ser sotmesos més de vint-i-cinc milions d’africans entre els segles XV i XIX.

‘Els dos concerts expliquen aquests punts que són claus per entendre la història de l’esclavatge’, ha destacat Savall en roda de premsa. El concert tindrà lloc el 29 de juliol al Teatre Grec i a l’Auditori Espai Ter el 2 d’agost.

El projecte impulsat per Savall va néixer fa més de vint anys quan va investigar sobre músiques colonials i músiques que estaven als arxius de les Illes Canàries i de Colòmbia, i altres països sud-americans. En aquest context, el músic se’n va adonar que hi havia moltes músiques sobre l’esclavatge i eren molt diferents a les ‘típicament hispàniques’.

Savall es va preguntar per què sempre es fan les músiques del poder polític i religiós i va decidir investigar per anar més enllà i va descobrir ‘una història tremenda i que és la clau de la riquesa de l’imperi espanyol i l’explotació d’éssers humans per la força arrencats dels seus pobles per la força i portats d’una manera bestial al Nou Món en condicions tremendes. Aquesta ha estat una història que s’ha amagat’, ha afegit.

Savall ha destacat que aquesta manca de memòria d’uns fets tan greus fa que mai cap país europeu ha reconegut aquests fets ni s’ha pensat com es podria compensar això. Ha afegit que quan veu aquests subsaharians que intenten passar a Melilla i la forma com se’ls tracta es pregunta: ‘Algú se’n recorda dels 25 milions d’éssers humans que els nostres països europeus van arrancar d’Àfrica i van portar al Nou Món?’.

El Grec tancarà l’apartat de concerts del Festival el 29 de juliol amb la primera de les versions de ‘Les rutes de l’Esclavatge’, centrada a Amèrica del Nord i el Carib, entre 1620, data d’arribada dels primers colons anglosaxons a la costa est d’Amèrica del Nord, fins a 1865, any en el qual els Estats Units d’Amèrica van abolir l’esclavitud.

Savall ha explicat que al Grec començaran amb les músiques que corresponen amb l’arribada d’esclaus a l’Amèrica del Nord i amb textos i músiques de l’època. En el cas d’Amèrica del Nord, ha afegit, inclouen una cantant afroamericana que canta diferents cançons i ‘no són les que normalment s’escolten dels quartets de gospel, sinó cançons de cants d’esclaus’, ha afegit.

Torroella de Montgrí

Per la seva part, el Festival de Torroella de Montgrí inaugurarà la seva 39a edició el 2 d’agost amb la segona versió del programa, que se centra en el viatge d’Àfrica al Nou Món passant per Europa (estat espanyol i Portugal) i recorre gairebé 450 anys d’història des de 1444, data de la primera expedició de captura col·lectiva d’africans descrita en un text contemporani, fins a 1888, any el qual Brasil va abolir l’esclavitud.

Jordi Savall reuneix per aquests dos concerts a músics de Mali, Mèxic, Colòmbia, Brasil i el Canadà, així com a dos dels seus grups, la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI, que interpretaran un repertori que beu per una part de les formes musicals hispanes inspirades en cants i balls dels esclaus i els indígenes americans i, per l’altra, de músiques conservades a partir de les antigues tradicions dels descendents dels esclaus i de les formes i models africans, com les músiques de les tradicions dels griots conservades a Mali.

Des de la seva estrena el 15 de juliol del 2015 al Festival de Música i Història per al diàleg intercultural de l’Abadia de Fontfroide (Occitània), el projecte musical i de memòria històrica de Jordi Savall ‘Les rutes de l’esclavatge’ ha recorregut auditoris i festivals de bona part d’Europa, els Estats Units i diverses ciutats espanyoles, però encara no s’ha pogut veure i escoltar a Catalunya.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor