19.02.2018 - 12:33
|
Actualització: 27.04.2018 - 07:13
Jordi Casanovas prepara una obra teatral sobre el cas de ‘La Manada’, en què cinc nois són acusats de violar en grup una noia de divuit anys durant les festes de Sant Fermí de Pamplona, l’estiu del 2016. El dramaturg treballa des de final de desembre en la transcripció del judici, que es féu el novembre passat, amb l’objectiu d’obrir una reflexió social.
‘És interessant de veure la mena de relacions que alguns homes tenen amb les dones, i analitzar la predisposició i la cultura de la violació que a vegades és al cap de certs homes –explica en una entrevista a l’ACN–. És esfereïdor de veure com s’expliquen els acusats.’ Alhora, l’autor destaca que vol incidir en el judici social que s’ha generat entorn d’aquest cas, en el qual s’ha assenyalat que la denunciant hauria pogut consentir l’agressió sexual.
Casanovas tot just acaba d’estrenar Mala broma, que defineix com una reflexió sobre els límits de l’humor i els papers de gènere, i assegura que vol continuar originant reflexions sobre les relacions entre homes i dones. Per aquest motiu s’ha endinsat en el judici de ‘La Manada’, per acabar creant un nou projecte teatral, que ha anunciat que s’anomenaria Jauría. ‘Vull treballar els cinc testimonis dels cinc acusats i el de la denunciant’, explica.
‘No és important de determinar si els acusats són culpables o innocents, sinó veure com expliquen allò que va passar’, afegeix. Diu que és una anàlisi que fa impacte i que troba molt transcendent de veure com arriba un moment en què bona part de la societat canvia el focus de posició i aconsegueix que la denunciant acabi semblant culpable.
Considera molt preocupant que el cas pugui fer aquest tomb entre l’opinió pública: ‘Aleshores ja no és un problema d’una colla d’homes, sinó de tota una societat.’ També explica que va decidir d’endinsar-se en aquest projecte quan va tenir accés a les declaracions del judici: ‘No en volia pas parlar de bon començament, però quan vaig començar a llegir i vaig veure que podia tenir un sentit fora de l’actualitat va ser quan ho vaig agafar com a material.’
Casanovas no s’ha marcat cap calendari d’estrena ni sap qui podrien ser els actors de l’obra. No té previst ni tan sols de dirigir-la. Recordant l’experiència viscuda l’any 2014 amb Ruz-Bárcenas, en què també es va basar en la transcripció de les declaracions judicials, confia a despertar l’interès d’alguna sala per accelerar el projecte.