06.01.2024 - 21:40
|
Actualització: 08.01.2024 - 09:50
Enguany farà vint-i-cinc anys que TV3 va emetre el primer episodi de Plats bruts, una de les comèdies catalanes que més ha perdurat en el record col·lectiu, en part gràcies a les reemissions amb èxit d’audiència que durant anys n’ha fet aquest mateix canal. Sense anar més lluny, la tarda del 31 de desembre TV3 va programar quatre hores seguides de Plats bruts, amb alguns dels episodis més destacats. En un context en què sèries d’èxit com ara Friends, Dexter, How I met your mother i Frasier han tornat d’una manera o una altra, VilaWeb ha mirat d’esbrinar si hi hauria cap possibilitat d’un retorn de Plats bruts, que continua tenint una comunitat fidel de seguidors. Per al vint-i-cinquè aniversari, a l’abril, fonts de TV3 diuen que és possible que es faci una reemissió especial dels capítols emesos, però encara s’ha de definir quan i com. Tanmateix, una cosa que és segura és que no hi ha sobre la taula la idea d’emetre’n una seqüela.
“Un Plats bruts 2 seria una bomba, d’això no hi ha dubtes. Si el Lopes i el David tornessin a ser en aquell sofà vint-i-cinc anys més tard sens dubte seria una revolució”, diu a VilaWeb Joel Joan, creador de la sèrie i intèrpret d’en David Güell. Amb tot, aclareix que TV3 no s’ha mogut mai per fer-ho: “Per part seva, ningú no hi està interessat.”
Joel Joan diu que això és definit en les bases de les crides de contractació de nous projectes de ficció que ofereix 3Cat, perquè demanen produccions de gran format, coproduïdes amb unes altres televisions o plataformes i que siguin primeres temporades. És a dir, que, d’una banda, descarten de reprendre ficcions antigues, però també forcen els creadors a cercar actors més enllà de TV3 interessats a invertir-hi. “Necessites moltes fonts de finançament i, per tant, ja no mana TV3 sobre què vol fer o deixar de fer amb la ficció. Mana que el productor pugui aconseguir aquests diners de fora de TV3. Així, no és un producte només per a TV3, potser també ho ha de ser per a TVE, per exemple”, diu.
Un condicionant que, per Joan, mataria l’essència de Plats bruts. “El millor de Plats Bruts és que ens fotíem constantment de nosaltres mateixos, dels catalans. De les nostres neures, de les nostres castanyades i Halloween, de la nostra manera de ser… Era molt d’aquí, en el bon sentit de la paraula. Abans les sèries anaven dirigides al públic català. Ara no. Ara són compendis de diferents interessos.”
A més, Joan critica que TV3 hagi passat a cercar principalment produccions de gran pressupost: “S’equivoquen del tot. Hi ha sèries que et costen molts diners; per exemple, si són futuristes i hi has d’invertir molt, en decorats i efectes digitals. Però unes altres, com ara les sit-com, en necessiten una dècima part perquè són un plató, uns actors i uns guionistes.”
Diferents models de producció
Consultat per VilaWeb, el departament de ficció i cinema de 3Cat explica que no tenen un model únic d’intervenir en les sèries pròpies, sinó que tenen diferents fórmules per a participar en sèries de ficció. La que li concedeix més control creatiu és la producció pròpia de les telenovel·les diàries, com l’actual Com si fos ahir. També hi ha les produccions en què 3Cat posa tots els diners, però que es fan en associació amb unes altres productores, com ara Merlí, que es va fer amb Veranda.
Després hi ha les coproduccions, en què les sèries tenen diferents fonts de finançament i TV3 hi té menys control creatiu. Per exemple, Això no és Suècia, actualment en emissió, és coproduïda principalment per 3Cat, la televisió espanyola RTVE i la sueca SVT –i en menor manera, l’alemanya NDR i la finlandesa YLE–, que té el finançament de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), del programa europeu Creative Europa MEDIA i de CreASGR, i amb la producció associada de Nanouk Films, Funicular Films i Anagram Sweden. Això ha fet, per exemple, que si bé 3Cat n’ha estrenat un episodi per setmana, la plataforma digital de RTVE ja els va publicar tots el primer dia.
Aquests darrers anys, TV3 ha fet diferents crides públiques de sèries de ficció. En algunes hi posa condicions, però unes altres són més obertes. El 2023 es va fer la convocatòria de projectes audiovisuals innovadors, de temàtica cultural, divulgativa i d’entreteniment, amb l’ICEC, en què sí que es demanaven projectes de ficció de petit format; una convocatòria per a grans formats d’entreteniment, formats de ficció, sèries documentals i altres formats d’entreteniment, amb el Departament de Cultura, d’on finalment no en va sortir cap sèrie de ficció; i una crida extraordinària de sèries de ficció originals de gran format, amb pressuposts mínims de quatre milions i primeres temporades.
Abans, el 2022, la CCMA i l’ICEC van fer una crida en què demanaven ficcions culturals; una convocatòria de ficcions de gran format amb el Departament de Cultura, de què va sortir la nova sèrie juvenil Jo mai mai, que s’estrenarà aviat; i una crida específica per a sèries de ficció, que demanava primeres temporades amb un pressupost mínim de quatre milions d’euros. D’aquesta crida en va sortir Això no és Suècia i dues sèries més que s’estrenaran aviat: Pubertat, de Leticia Dolera, sobre una violació entre adolescents; i El fill del xofer, basada en el llibre de Jordi Amat sobre l’ascens i la caiguda d’Alfons Quintà, primer director de TV3.
Per què no es reprèn Plats bruts si es va reprendre Cites?
Val a dir que en algunes d’aquestes convocatòries s’especifica que han de ser primeres temporades, però també és cert que no sempre és així. En aquest sentit, fonts de TV3 diuen que no és cert que es limitin a nous projectes i es neguin a reprendre sèries antigues, i posen d’exemple Cites, que el 2023 va estrenar una tercera temporada sis anys després de la segona.
Però Joel Joan diu que aquest exemple té trampa perquè el projecte va néixer de la voluntat d’Amazon Prime, que aportava un finançament més gran, i la CCMA s’hi va afegir. En una compareixença al parlament, la presidenta de l’ens, Rosa Romà, va dir que la CCMA havia aportat el 30% dels diners, i que per això la sèrie es va filmar amb una presència del castellà i actors espanyols molt més gran que no pas en les dues primeres temporades. Un cas semblant al de Merlí: Sapere aude, la seqüela de Merlí, produïda per Movistar+ amb la col·laboració de TV3.
“3Cat podria recuperar formats d’èxit. Si es pensa en el cas concret de Plats bruts, tal com s’ha fet amb Cites, només caldria que la proposta casés amb els interessos editorials i financers de 3Cat”, diuen fonts del canal.
Fer Plats bruts 2 no seria senzill
Més enllà del fet que TV3 no s’ha interessat per fer-ne una seqüela, Joel Joan també diu que fer ara una segona part de Plats bruts seria un gran desafiament creatiu. “Ara faig Escape Room 2, sé que fer una segona part d’una cosa amb molt d’èxit implica molta feina, no seria gens fàcil”, diu. I afegeix: “Però és al·lucinant que no ens ho demanin, ni tan sols perquè nosaltres, després d’haver-hi pensat, diguem: ‘No, és impossible, no ho podem fer.’”
Indubtablement, posats a fer volar coloms, encara hi hauria el desafiament de reunir l’elenc original, amb l’excepció forçada de Montse Pérez, la Mercedes, morta el 2018. També s’hauria de convèncer l’altre actor protagonista, Jordi Sànchez, en Lopes, que fa disset anys que interpreta un paper principal a la sèrie espanyola La que se avecina.
Per tot plegat, Joel Joan veu impossible el retorn de la sèrie: “No sóc jo qui decideix si es fa Plats bruts 2 o no. Podria tenir l’última paraula si m’ho proposessin, però si no ho fan… A més, tampoc sóc jo qui ho ha de demanar.”