21.04.2022 - 21:30
|
Actualització: 27.04.2022 - 01:24
“Jo cuino en català” és el lema de la campanya que han començat vuit creadors de contingut per a defensar la llengua a les xarxes socials. Amb aquesta iniciativa volen potenciar encara més la publicació de receptes en català, atès que, com denuncien, la gran majoria de continguts culinaris encara avui són en castellà.
“Canvien de llengua perquè volen monetitzar”
Tots ells van decidir d’unir-se virtualment pels volts de Sant Jordi i publicar, cadascú en el seu compte de YouTube, una recepta sorpresa dins el seu àmbit que inclogués un producte de temporada. “Sant Jordi és una data molt significativa per a Catalunya, per això vam escollir aquest dia i no un altre”, explica Cristina Baliño Altesa, del canal Dolça Terra, l’única dels participants del projecte que cuina només postres. Explica que amb alguns companys del sector ja havien comentat que generalment es feia poc contingut en català. Un fet, diu, que associa a la necessitat dels creadors de monetitzar els seus vídeos, raó per la qual canvien de llengua o, directament, els fan en castellà.
No ha rebut mai cap insult pel fet de publicar vídeos a YouTube en català, però recorda que quan en publicava a Facebook sí que havia rebut alguna crítica. “Des d’aleshores no he tingut mai una mala contestació, cosa que sí que ha passat a algun company meu”, diu.
“Fes contingut en castellà, tindràs més seguidors”
En Jordi del canal “La cuina d’en Jordi” fa dos anys que publica receptes a les xarxes des de fideus rossejats a sípia amb mandonguilles, només en català. En el seu cas, sí que ha rebut alguna crítica per no canviar mai de llengua. “Parla en castellà, ves que tindries més seguidors”, li han dit. Però ell es defensa: “Sóc català, parlo sempre en català i em vull expressar en aquesta llengua”, i atribueix el fet que hi hagi poc contingut en català als catalans mateixos. “Jo crec que és culpa nostra, sobretot quan algú ens parla en castellà. Si directament ens dirigíssim en català segurament ens entendrien”, subratlla. També creu que és bo de continuar fent iniciatives d’aquesta mena perquè més gent s’hi sumi i es multipliquin els continguts a les xarxes fets en català.