22.04.2023 - 21:50
|
Actualització: 23.04.2023 - 10:59
Ja ho vam dir fa uns dies, que aquest Sant Jordi és de rècord, perquè és el més gran que s’ha fet mai, tant pel nombre de parades de llibres professionals (llibreries i editorials), com pel metratge que ocupen: 320 parades de llibres que ocupen 3.294 metres. Parlem de Barcelona, que és el centre neuràlgic de la festa, tot i que, de parades de llibres, se’n plantaran a gairebé tots els municipis de Catalunya.
Horari i espais
La festivitat de Sant Jordi a Barcelona l’organitza el Gremi de Llibreters de Catalunya. A la resta de ciutats i pobles, el gremi tan sols pot fer recomanacions i la responsabilitat de la diada recau en els ajuntaments. A Barcelona es podran comprar llibres al carrer de les nou del matí a les nou del vespre.
Al centre de Barcelona s’ha creat la “superilla literària” al voltant del passeig de Gràcia (parades professionals) i la rambla de Catalunya (parades d’entitats i associacions), que té el perímetre següent: la Gran Via de les Corts Catalanes per baix, la Diagonal per dalt, i els carrers de Pau Claris i de Balmes pels costats. Aquests carrers perimetrals seran transitables per als cotxes, i també els carrers d’Aragó i de València. A més, la superilla es connectarà per dalt amb el carrer Gran de Gràcia, on enguany hi haurà parades de llibres (hi ha més metres que no pas al lloc anterior, la plaça de la Vila), i per baix, amb la Rambla. Enguany es recupera la Rambla com a espai per als llibres, de la plaça de Catalunya al carrer de Ferran. La plaça Reial també tindrà parades, com l’any passat. Tornar a ocupar la Rambla (que durant els anys de pandèmia es va deixar d’habilitar), espai emblemàtic perquè la festa hi va néixer l’any 1926, també ha fet guanyar metres per a les parades de llibres.
El Sant Jordi literari, percepcions i tendències
La percepció general del sector és que la diada és ben organitzada. Hi ha un dispositiu especial de la Guàrdia Urbana de Barcelona i una planificació d’evacuació prèvia treballada també amb els bombers i Mossos. Perquè és una festa popular multitudinària, que pot arribar a moure més d’un milió de visitants durant el dia.
En aquest Sant Jordi, vist d’un punt de vista editorial, la paraula més repetida pels editors és varietat. L’oferta és enorme. En aquest sentit, Emili Rosales, director editorial del Grup 62, comenta: “És un Sant Jordi molt efervescent, tant des del punt de vista de la varietat i diversitat de l’oferta, com des del punt de vista de la gran acollida que té, de la gran afluència de lectors a les llibreries que genera. El sector editorial d’aquest país té una capacitat d’oferta rica i amb bona acollida per part dels lectors, com molt pocs sectors culturals més. I Sant Jordi continua essent la gran festa anual.”
I la directora editorial d’Univers, Ester Pujol, també constata: “Diria que aquest és un any de moltes propostes literàries en català, de gran varietat. Suposo que també arriben arran de la pausa obligada de la pandèmia. Crec que hi ha obres d’autors molt consolidats i de debuts d’autors joves. Això demostra la vitalitat de la literatura en català i que hi ha una eclosió de noves generacions que s’incorporen a la creació.”
Segons Rosales: “Des del nostre punt de vista, es consolida l’augment de vendes que hem anat veient després de la pandèmia i, per tant, som a les portes d’un gran Sant Jordi.” L’any passat, durant la setmana de Sant Jordi (perquè les vendes ja creixen els dies abans) es van facturar 22,5 milions d’euros. Els responsables de la Cambra del Llibre (en què hi ha editors, llibreters, distribuïdors i arts gràfiques) no han volgut fer previsions, no han volgut aventurar-se a donar una xifra aproximada. Tan sols han comentat que, si més no, esperen d’igualar la xifra de l’any passat. Però, tal com es desprèn de les declaracions d’Emili Rosales, les expectatives són molt altes.
Ja ho diu Joan Sala, responsable de l’editorial Comanegra: “Des que sóc en el sector, aquest Sant Jordi tinc la sensació que és el que ofereix més novetats i més interessants. I, per una altra banda, penso que anirà bé, que serà un bon Sant Jordi. L’any passat, tot i les inclemències meteorològiques, va ser un bon Sant Jordi i aquest penso que encara serà més bo, perquè espero que el temps ens acompanyarà.”
Però cada Sant Jordi té les seves singularitats i tendències. En aquest sentit, Sala destaca: “Individualment, cada llibre patirà més, perquè com que hi ha tantes novetats bones, probablement cap llibre farà moltíssimes vendes més que els altres, però la suma de tot plegat serà molt bona. Crec que anirà molt bé.”
I sobre les tendències, comenta: “Hi ha una tendència cap al creixement de la no-ficció, per la qualitat generada al país i també en traducció. I la narrativa aguanta bé, com sempre. La bona notícia és que el llibre infantil, que darrerament ens havia fet patir una mica, segons les darreres dades de què disposem, enguany ha aguantat bé i, per tant, pot ser un bon Sant Jordi per a l’infantil. Respecte del llibre gràfic, és clar, el dia de Sant Jordi és l’únic dia de l’any que es venen més llibres en català que en castellà. El còmic va creixent d’una manera espectacular en català, però encara li falten un parell d’anys perquè hi hagi prou volum de còmic en català. Però és evident que els que hi ha es vendran, i d’aquí a dos anys o tres encara serà més notori.”
Eugènia Broggi, responsable de l’Altra Editorial, comenta la singularitat que té aquest Sant Jordi per a la seva editorial: “Nosaltres tenim un Sant Jordi una mica especial, perquè sortim amb una novel·la que aquestes setmanes prèvies ja ocupa les llistes de més venuts. És el llibre d’una autora molt popular, la Maggie O’Farrell, amb El retrat de matrimoni. Això fa que estiguem una mica desconcertades, perquè estem molt acostumades a picar molta pedra i a ser més aviat invisibles el dia de Sant Jordi, en l’espai dels llibres més venuts. Per això, enguany per a nosaltres és una situació una mica diferent. Tenim unes expectatives bones i també celebro molt, com sempre, que els llibres d’autores siguin a les llistes, comptin, i fins i tot les encapçalin.”
Polèmiques i premis internacionals
Broggi no ha deixat de comentar una de les polèmiques no previstes que s’han esdevingut aquesta setmana de Sant Jordi. S’ha originat a Twitter al voltant de l’ús del castellà en la novel·la d’Andrea Genovart, Consum preferent, premi Llibres Anagrama. Eugènia Broggi diu: “Fa uns dies que estic molt atrapada per la polèmica, per mi molt agre i desagradable, al voltant del llibre de l’Andrea Genovart. Aquesta ja va ser una polèmica que es va originar, però més lleu, quan vam publicar El càstig del Guillem Sala. Em sembla que no es pot discutir per Twitter una qüestió com aquesta i potser s’hauria d’organitzar un debat, sobre els límits: si es pot considerar un joc amb la llengua o no; si és premiable una novel·la que fa això o no ho és; o si és simplement una novel·la més que es publica i no cal donar-li tanta visibilitat al tema. Tot i que estic a favor de la crítica i del debat, i que algunes de les coses que s’han dit a Twitter em semblen molt assenyades, no discutiré tot això per Twitter, perquè no m’ha semblat mai que sigui l’espai on fer-ho i menys quan una persona en surt perjudicada d’aquesta manera. Twitter és un espai limitat i limitador i no està bé que el poc espai de matís i de contextualització que donen les xarxes acabi exposant tant algú que finalment se sent assetjat per missatges privats.”
Amb tot, també hi ha qüestions a celebrar. Aquests dies s’ha sabut un fet destacat: la novel·la Boulder, d’Eva Baltasar, és la primera novel·la escrita originàriament en català que arriba a ser a la llista d’obres finalistes a guanyar l’International Booker Prize 2023. L’obra guanyadora s’anunciarà el 23 de maig, durant la cerimònia de lliurament a Londres.