29.04.2020 - 21:50
|
Actualització: 30.04.2020 - 08:57
Isa Serra (Madrid, 1989) és la portaveu d’Unides Podem a l’Assemblea de Madrid. La setmana passada el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) la va condemnar a 19 mesos de presó, una multa de 2.400 euros i inhabilitació arran de la seva participació en una concentració contra un desnonament al barri madrileny de Lavapiés el 2014. Ha estat condemnada pels delictes d’atemptat a l’autoritat, lesions lleus i danys, sense cap més prova que la declaració dels agents que l’acusaven d’haver-los insultat i haver-los llançat objectes i malgrat els nombrosos vídeos en què es veia amb una actitud pacífica.
Ella ha defensat que la condemna era desproporcionada i injusta, amb un interès polític al darrere, i també ha dit que no pensa dimitir i que si pogués tornar enrere tornaria a protestar contra aquell desnonament. Hi parlem sobre els detalls d’una sentència que, assegura, és un precedent terrible per al dret de manifestació, perquè inclou una doctrina jurídica que fins ara es feia servir en casos de violència al carrer, com les baralles entre bandes: la massa d’assetjament.
—Com van anar els fets el dia del desnonament?
—Era el gener del 2014, quan el PP més aplicava les polítiques d’austeritat, després de la crisi. L’emergència d’habitatge era un dels principals problemes i aquell dia hi havia el desnonament d’una persona amb discapacitat absoluta i una malaltia crònica. A més de desnonar-la, la van detenir, com també persones de Stop Desahucios. Llavors la tensió va augmentar, fins que van començar les càrregues de la policia municipal i alguns manifestants van llançar objectes.
—Hi éreu, però negueu haver insultat els agents i haver llençat objectes, com ha dit la policia.
—Sí. La policia sempre ha dit que jo era allà des de les set del matí organitzant la manifestació. Jo no he format mai part de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) i, per tant, no l’organitzava. Hauria pogut formar-ne part i, de fet, crec que tenen un paper fonamental. No m’agrada haver d’excusar-me sobre si he participat en un moviment social o no, perquè al final sembla que sigui delicte formar part de la PAH… És un dels arguments que han utilitzat per implicar-me. Vaig arribar-hi a dos quarts de dotze, quan ja hi havia hagut les detencions i la tensió creixia. He estat en moltíssims desnonaments, però la realitat és que aquell dia m’hi vaig estar només trenta o quaranta minuts. Aquell era al costat de casa. Tornava de la facultat, hi vaig passar i no em vaig situar en l’espai on hi va haver la situació de tensió.
—Aquell dia no vau ser detinguda ni identificada?
—No. No van detenir ningú més, a banda els qui hi havia dins l’habitatge. No m’hauria pensat mai que pogués passar-me res perquè no m’havien detingut i perquè no vaig fer res, només vaig estar-hi pacíficament. Un mes després, em vaig assabentar que la policia em cercava, fins al punt que van anar a la meva facultat i a casa meva. Finalment no em van detenir, però em va arribar una denúncia. Al judici s’ha demostrat la irregularitat, per a dir-ho suaument, de l’actuació policíaca, que el tribunal no ha volgut esmentar a la sentència. Un tribunal que fos mitjanament democràtic ho hauria pogut tenir en compte a l’hora de mostrar què va passar.
'Al judici s'ha demostrat la irregularitat de l'actuació policíaca, que el tribunal no ha volgut esmentar a la sentència'
—A què us referiu?
—La denúncia no arrenca dels policies municipals, que són els que reben les agressions, que jo no he negat mai. Ells no comencen cap denúncia, sinó que, vint dies després, la Brigada Provincial d’Informació obre un atestat i no perquè ho demanin els agents municipals. En concret, l’atestat el comença el grup 21, que és el que té l’objectiu de seguir els grups d’esquerres. No ho dic jo, ho reconeixen ells i és públic… I el fet curiós és que aquell dia a les nou ja hi ha un atestat que diu que han identificat sense cap mena de dubte els qui han participat en els fets, però no és fins una hora i mitja més tard que arriben els policies municipals a les dependències de la Brigada Provincial i fins gairebé dues hores més tard no es fa la roda de reconeixement amb fotografies i s’emeten les denúncies.
—També heu denunciat la qüestió de les fotografies.
—Amb quina foto han identificat aquestes persones? Jo no tenia antecedents policíacs i se suposa que no havien de tenir fotografies meves. Perquè no eren fotografies del desnonament… I com han identificat ningú abans d’ensenyar la fotografia als municipals? La resposta de la Brigada Provincial d’Informació al judici va ser que els havien identificat amb vídeos del desnonament que havien fet fotoperiodistes i que s’havien penjat a internet. Nosaltres hem aportat 115 vídeos i centenars de fotografies i en cap moment no surto fent res d’allò que diuen que vaig fer. Per tant, si tenen un vídeo que demostra que sí que ho vaig fer, per què no l’han aportat? S’hauria acabat el judici en cinc minuts… No ho han fet, cosa que indica que les identificacions no es van fer amb això, sinó perquè érem persones dels moviments socials. Ens tenien registrades simplement pel fet de ser activistes i ens van voler culpar d’allò que havia passat.
—Durant el judici hi va haver alguna irregularitat?
—No… Jo vaig sortir molt contenta perquè es van demostrar les irregularitats de la policia, que no tenien cap mena de prova. La majoria d’acusacions eren realment vagues. Només se sostenien per la declaració de la policia. I una declaració policíaca per si mateixa no és vàlida com a càrrega de prova sense fets objectius que la sostinguin. Tot allò que es va veure al judici anava en la línia contrària, els fets objectius i les proves documentals. Aquestes han de comptar molt, i més en comparació amb una declaració de fa molts anys i tractant-se d’un succés on és difícil d’aclarir qui ha actuat. No hi havia quatre persones, sinó dues-centes… Una qüestió que em va cridar l’atenció és que alguns policies que m’havien denunciat no van declarar, amb arguments com ara que no portaven el DNI. Pot significar que hi ha persones que un dia van posar la denúncia no se sap ben bé per què i que ara no veien tan clar de declarar en contra meu.
—El tribunal justifica la condemna amb la doctrina de ‘massa d’assetjament’. Primer cita jurisprudència sobre casos en què s’ha aplicat, baralles en què fins i tot s’han comès apunyalaments. Després conclou que, encara que no haguéssiu tingut una ‘actuació especialment significativa’ en els fets, això tampoc no seria determinant perquè n’hi hauria prou amb la vostra integració en el grup per ‘assumir la responsabilitat de les accions delictives’. Què en penseu?
—Ells componen la sentència a partir de la declaració de tres policies que diuen que em van veure llançant objectes sense especificar quins ni a qui van fer mal, que és important per als delictes de danys i lesions. En tot cas, simplement creient la versió de la policia, es podria assumir el delicte d’atemptat, però per als altres cal individualitzar. Per a condemnar-me, utilitzen el concepte de massa d’assetjament, que fins ara només s’havia aplicat a baralles de carrer i que pot tenir sentit en casos en què hi ha set persones colpejant algú que és a terra i en què la puntada de peu de no se sap qui li ha causat una lesió a l’ull. És evident que actuen en grup i que tots són corresponsables d’aquestes lesions. Això s’aplica aquí contra el dret de manifestació. Jo no actuava en grup amb aquestes persones, simplement vaig anar a una convocatòria i em condemnen pel que fa un altre en un altre punt d’aquesta manifestació. És com si en una manifestació de cinc-centes mil persones et poguessin imputar pel que ha fet un grup a l’altra punta del carrer. És al·lucinant… La sentència és un precedent terrible per al dret de manifestació. Algunes persones m’han dit que la sentència del procés ja era un precedent. És cert, però el concepte és diferent jurídicament. I precedents, per desgràcia, n’hi ha constantment. A mi no em condemnen per haver convocat la manifestació, sinó per haver-hi acudit. No jutjo què és pitjor, però és diferent, i és una manera més d’utilitzar malament el dret.
'Per a condemnar-me, utilitzen el concepte de massa d'assetjament, que fins ara només s'havia aplicat a baralles de carrer'
—Parleu de punts en comú entre aquesta sentència i la del judici contra el procés. També s’han condemnat activistes que reivindiquen el dret d’habitatge o unes altres qüestions. Creieu que hi ha un clima de repressió a l’estat espanyol?
—Sí, i tant que hi veig unió en aquest sentit. També va ser una sentència terrible que criminalitzava la protesta. Malgrat les diferències jurídiques, totes dues serveixen perquè a partir del moment en què s’apliquen es puguin utilitzar més per a criminalitzar la protesta. Hi ha un context de repressió com el que hi ha hagut de fa molt temps… La meva sentència m’ha sorprès perquè, havent-hi un focus públic, esperava que hi hagués més garanties que en uns altres casos, però sabia perfectament que moltes altres persones havien estat condemnades injustament per haver defensat drets socials o humans.
—Què creieu que es pretén amb sentències com la vostra?
—L’objectiu és sostenir les polítiques d’especulació sobre l’habitatge i criminalitzar qui les critica o s’hi oposa. En aquell context, en què hi havia més mobilització contra això, hi havia una voluntat més gran de criminalitzar i alliçonar per part del govern del PP. Tant la voluntat de detenir-te com la sentència intenten de criminalitzar la protesta i atemorir.
—Creieu que el càrrec que ocupeu també hi ha influït?
—Hi ha més activistes socials condemnats… No és perquè sigui de Podem, perquè et pot passar encara que no ho siguis. Però, és clar, crec que aquesta sentència no s’entén sense aquest factor polític. Que jo sigui una cara pública de Podem és un plus, com ho podria ser un altre partit d’esquerres… Hi pot haver cert interès a perjudicar-me. El TSJM és polititzat en tant que bona part dels magistrats són elegits per l’Assemblea de Madrid i s’ha d’assenyalar que l’aforament no ens beneficia a tots. Quan va començar el procés vaig mirar de renunciar-hi perquè volia que em jutgessin com a qualsevol persona. El TSJM va imputar-me càrrecs que el tribunal ordinari que portava el cas de primer havia retirat. El TSJM hi hauria pogut incloure tota la fase prèvia d’instrucció, però va decidir d’obrir-la de nou. Això demostra que no em beneficia. I la sentència tampoc, com sí que han estat beneficiats corruptes del PP… I jo recorreré al Suprem, però no tindré els mateixos drets que en un altre procediment perquè el tribunal pot no valorar les proves novament si no vol fer-ho.
—Pablo Iglesias va criticar la sentència i el Consell General del Poder Judicial va fer públic un comunicat en què expressava ‘profund malestar’ per les seves declaracions. Què en penseu?
—És la segona vegada que el CGPJ emet un comunicat contra les paraules d’Iglesias. Crec que ha estat molt contingut a l’hora de valorar la sentència. Ell mateix ha dit que té una valoració que no emet perquè és membre de l’executiu. Aquesta manera d’actuar per part del CGPJ no té en compte que la llibertat d’expressió és per a tota la ciutadania, també per als membres de l’executiu i el legislatiu. Aquests poders també poden criticar la justícia, no sempre en un sentit negatiu, sinó per a valorar si actua d’acord amb la democràcia i els drets humans. Si el legislatiu ha de proposar canvis en l’administració de justícia, per què no ha de valorar com funciona? Ha sortit un comunicat en què magistrats com Garzón o Martín Pallín diuen que naturalment que es pot criticar una sentència.
'El TSJM és polititzat perquè bona part dels magistrats són elegits per l'Assemblea de Madrid'
—M’agradaria acabar preguntant-vos per la crisi del coronavirus. Com la viviu, com a diputada de l’Assemblea de Madrid?
—Personalment, m’ha agafat en una situació curiosa, perquè el mateix dia que es va decretar l’estat d’alarma vaig parir el meu fill i estic tancada des de llavors, dedicada al nadó i amb la baixa per maternitat. La valoració que tinc respecte de la gestió de la crisi és que és una situació absolutament nova per a qualsevol govern. Ahir semblava que es començava a veure la llum al final del túnel, però cal ser molt prudents en aplicar les mesures perquè no ens podem permetre una recaiguda i això encara no s’ha acabat. És fonamental que sortim d’aquesta crisi amb lliçons apreses, com la importància de l’àmbit públic i de les cures i de tot allò que té a veure amb els serveis públics centrats en el sosteniment de la vida. S’ha vist que són les dones que sostenen la vida i les que més han donat la cara davant del virus (en la sanitat, la dependència, les netejadores, les caixeres…) i tant de bo donem més valor a aquestes activitats. També és fonamental de dir que el PP a la Comunitat de Madrid ha fet que el 95% de les residències siguin privades o de gestió privada i és allà on més s’ha vist l’efecte del virus. Ni el govern de la comunitat no podia actuar-hi perquè eren privades… També hem vist com Isabel Díaz Ayuso ha dit que deixarien a l’estacada i no renovarien el contracte als 10.000 professionals interins que han ajudat durant la crisi. Demostra que el PP no és capaç de gestionar la crisi ni de fer un govern per a la majoria social.
—Com valoreu la gestió del govern del PSOE i Podem i especialment el fet d’haver centralitzat les competències i haver impulsat un desconfinament per províncies, i no per altres criteris?
—Els criteris que s’apliquen depenen fonamentalment dels experts. S’ha acusat al govern de centralisme, però jo crec –i és una valoració molt personal– que no és ben bé així, sinó que s’han aplicat les mesures segons les zones on calia ser més dràstic, pensant sempre en la pitjor previsió. I pensant sempre en la pitjor situació, en aquest cas Madrid o Catalunya, s’han aplicat les mesures. A la Comunitat de Madrid també hi ha zones rurals on aquestes mesures poden haver estat molt dràstiques i on pot no haver tingut sentit el fet de no poder sortir al camp… Durant el desconfinament, les comunitats autònomes sí que tindran més capacitat de fer un pla per a decidir sobre les activitats o si més no proposar-lo a Sanitat. Espero que de mica en mica es vagin recuperant les competències. Per a mi és fonamental insistir que ens trobem en un sistema polític en què les comunitats autònomes tenen capacitat de decisió sobre moltíssimes competències.
—Però s’ha criticat que la centralització ha causat dificultats pel que fa, per exemple, a l’eficàcia en el repartiment del material.
—Moltes vegades han utilitzat això alguns governs autonòmics respecte del govern estatal de manera interessada. També ho ha fet Ayuso. Això no vol dir que les comunitats autònomes no poguessin accedir a material. Això no ho ha impedit el govern estatal. De fet Ayuso ha arribat a portar-ne. Crec, per tant, que hi ha hagut un intent d’utilitzar d’una manera partidista i en benefici d’alguns governs autonòmics el fet que som en una situació difícil en què el material triga a arribar, però no hi ha hagut cap intent de blocar cap comunitat autònoma.