02.01.2023 - 15:52
|
Actualització: 02.01.2023 - 20:33
La Comissió dels Mercats i la Competència espanyola (CNMC) ha habilitat Iryo a oferir nous recorreguts entre Barcelona i Tarragona i també entre Barcelona i Madrid. També s’han aprovat els trajectes entre Madrid i Conca i entre Albacete i Conca. Segons la CNMC, els serveis d’Iryo respecten l’equilibri econòmic del contracte de servei públic que té Renfe, vigent fins l’any 2027. Els serveis de mitjana distància convencional que ofereix Renfe no entren en conflicte amb els d’alta velocitat d’Iryo perquè tenen una durada superior, segons la CNMC.
Iryo, l’operadora valenciana d’alta velocitat que competeix amb Renfe i Ouigo
Els serveis Avant sí que són substituïbles pels nous trajectes proposats per Iryo si se’n tenen en compte les característiques tècniques, però no quant a les freqüències ni als preus. Concretament, els Avant tenen més trajectes que no els trens d’Iryo i els preus dels bons multiviatge són més competitius que no els prevists per Iryo. L’únic trajecte en què competeix l’alta velocitat d’Iryo és el de Barcelona al Camp de Tarragona, amb un preu inferior al del bitllet senzill dels serveis Avant de Renfe. En tot cas, l’impacte previst en els ingressos de Renfe no arribaria al 0,003% del total del contracte d’obligacions de servei públic (OSP), inferior a l’1% establert en la metodologia de la CNMC per concloure que els nous serveis puguin tenir un impacte significatiu en el contracte.
Requeriment a Renfe
La resolució de la CNMC requereix a Renfe que notifiqui aquests serveis, d’acord amb la normativa, a fi de determinar si afecten l’equilibri econòmic dels serveis subjectes a obligacions de servei públic.