30.07.2019 - 16:08
|
Actualització: 30.07.2019 - 18:09
Catalunya i el País Valencià són a la cua en l’execució de les inversions pressupostades. Entre el 2015 i el 2018, el percentatge de les execucions va ser del 65,9% al Principat i del 64,1% al País Valencià, mentre que la mitjana de l’execució a tots els territoris de l’estat espanyol va ser del 75,3%. Les Illes s’acosten més a la mitjana, amb un 74,1%, però també són molt lluny de Madrid, on van arribar més inversions de les previstes: el 113,9%. Segons un informe elaborat pel Departament d’Economia del govern català, molt centrat en les dades Catalunya, entre el 2013 i el 2018 van deixar-se sense executar un terç de les inversions compromeses al Principat. En nombres absoluts, això vol dir que s’han esvaït 2.214 milions de 6.708. A més, el pes de les inversions de l’estat espanyol al Principat sempre ha estat per sobre del pes del PIB català i, la majoria dels anys, també per sota del pes de la població (16%), atès que ha oscil·lat entre el 10% i el 16% de la inversió pressupostada.
Si s’avalua la mitjana d’inversions per habitant, entre el 2015 i el 2018, va ser de 402 euros l’any al Principat, mentre que la mitjana de tots els territoris va ser de 620 euros. Les Illes i el País Valencià estan per sota del Principat. Aquestes inversions representen l’1,3% del PIB català, un percentatge molt similar al de les Illes (1,4%) i inferior al del País Valencià (1,6%). Els tres territoris estan per sota de la mitjana estatal a les comunitats autònomes respecte al seu PIB, del 2,4%.
Les inversions en infrastructures a Catalunya
Si s’analitzen les inversions en infrastructures, a Catalunya es va executar el 77% de les inversions que tenen a veure amb el Ministeri de Foment espanyol i les empreses que en depenen entre el 2001 i el 2017. De 24.800 milions previstos, se’n van deixar d’executar 7.400 milions. Només hi va haver un any en què l’execució va ser més alta que no es preveia: el 2012, amb un 105,8%. El 2015, va ser l’any amb una execució més baixa, del 48,8%: menys de la meitat dels recursos que s’esperaven.
L’informe també conclou que les inversions només van tenir un pes equivalent a la població o al PIB de Catalunya entre el 2007 i el 2010, coincidint amb inversions en carreteres i ferrocarrils, aeroports i ports. Després, la davallada va ser molt important, especialment el 2014 i el 2015, amb inversions inferiors als 500 milions, un 7,5% del total d’inversions a tots els territoris de l’estat espanyol.