28.12.2020 - 21:50
|
Actualització: 24.09.2024 - 04:04
Respira com pot a través de la mascareta. “Aquesta és ben diferent de la quirúrgica”, pensa. Embolcallant-li tota la cara du una d’aquestes màscares que sembla extreta d’un film postapocalíptica. Li protegeix tant els ulls com la boca, on té un filtre en forma de morrió que l’ha d’ajudar a no respirar directament l’aire del vestidor. A més a més, també vesteix amb una granota completament blanca, de la caputxa fins als peücs. A les mans, que subjecten el dosificador, hi du uns guants especials.
Tot i que fa quatre anys que treballa a l’empresa, especialitzada en prevenció i control de plagues, és el primer cop que s’ha hagut d’equipar i posar a primera línia. Durant aquesta segona onada hi ha tanta feina que ha cregut que calia “posar-hi el seu granet de sorra”. Per això, avui s’ha desplaçat fins a la Residència l’Albó de Santa Coloma, a Andorra, i ha ajudat a desinfectar-ne el vestidor. No és una feina feixuga. La part més minuciosa, la dels poms de les portes o altres racons més susceptibles de ser infectats, la faran treballadors amb més experiència amb un polvoritzador manual.
En Francesc Castillo és el responsable del departament d’higiene alimentària de Prevencontrol, tot i que aquests últims mesos ha fet pràcticament de tot menys controls d’higiene alimentària. La nova normalitat imposada per l’arribada de la covid-19 ha afavorit enormement l’empresa, que va ser la primera d’Andorra a preveure com hauria d’evolucionar el sector per no enfonsar-se, com ha passat en tants altres. En comptes d’això, els mesos de pandèmia han ingressat un 30% més que no pas els mateixos mesos de l’any passat, quan “coronavirus” era una paraula coneguda només pels experts.
Quan els carrers d’Andorra la Vella van perdre el bullici habitual i es va convertir en una capital fantasma més en un planeta en gran part confinat, en Francesc i els seus companys van començar a escriure als seus clients per proposar-los desinfeccions. Fins aquell moment, aquest servei dins l’empresa era més aviat anecdòtic. En comptes d’això, oferien control i prevenció de plagues, gestió de residus, tractament de la fusta i controls d’higiene alimentària, entre més. Mirant-s’ho amb perspectiva, Castillo creu que la van “clavar” oferint desinfeccions. “Han salvat la nostra empresa”, assegura sense dubtes.
Això va ser al març i, d’aleshores ençà, aquest servei que abans era minúscul s’ha convertit en la pedra angular de Prevencontrol. Han desinfectat benzineres, camions, perruqueries, magatzems del govern, restaurants, despatxos, clíniques de fisioterapeutes i molt més. A l’estiu, la demanda va disminuir, però ara, durant la tardor, les xifres s’han tornat a enfilar. Això, afegit al fet que l’empresa ha recuperat part dels altres serveis que oferien, atès que molts clients han pogut tornar a obrir, ha fet que calgués una ajuda extra en algunes desinfeccions. Per aquest motiu, en Francesc es treu ara l’equip de protecció mentre se’n va cap al cotxe. “La covid-19 no entén de sectors”, rumia tot repassant mentalment el munt de clients que han tingut durant els mesos de pandèmia.
Aquesta situació també ha anat acompanyada d’una certa pressió. I no pas per part del client, sinó de la seva pròpia consciència. L’andorrà volia ser molt curós a l’hora de donar un consell, proporcionar informació sobre com fer la desinfecció i, al mateix temps, no es volia aprofitar de la situació, com considera que han fet altres.
Per exemple, en Francesc sap que moltíssimes empreses del sector han utilitzat desinfeccions en ozó tot i que hi havia estudis que demostraven que no era el més eficaç, a més de les qualitats nocives per a les persones. Tot i ser més car, ell sempre ha estat partidari d’utilitzar una barreja d’aigua amb un desinfectant específic per a la covid-19. Una altra estratègia que alguns han emprat és la venda de purificadors, oferint-los erròniament com un bé de primera necessitat. “Jo entenc que m’he de guanyar la vida, però hi ha maneres i maneres”, comenta. “Tu pots guanyar-te la vida essent honest i dient la veritat; o essent deshonest, que també guanyaràs molt diners però no duraràs gaire.”
Un altre nou servei que ha estat útil és l’elaboració de plans d’actuació per als establiments que volen estar al dia de les regulacions i recomanacions contra la propagació del coronavirus. Les desinfeccions, tot i la seva gran eficàcia, duren només fins que entra una nova persona a l’espai en qüestió. La prevenció, en canvi, pot evitar la infecció durant molt més temps. “Una desinfecció és efímera, un pla de neteja és molt més important”, sentencia Castillo. “S’ha de conscienciar el personal de neteja de la importància de la seva tasca. Si això falla, per molt que ens posem equips de protecció, que respectem la distància de seguretat o que utilitzem gel hidroalcohòlic, no servirà de res.”
Aquest servei permet a l’empresa d’arribar a molts més clients. Es desplacen fins a l’establiment i formen els treballadors per intentar d’inculcar unes conductes que podran evitar la propagació del virus. Tot plegat ha fet que la seva cartera de clients s’hagi vist ampliada i diversificada. Sense anar més lluny, abans hauria estat impensable que oferissin els seus serveis a una perruqueria.
Això omple d’orgull el veí de les Escaldes, que no s’està de compartir la seva feina a les xarxes socials. Considera que, juntament amb els seus companys, han sabut ressorgir d’una situació desfavorable i estar a l’altura de les circumstàncies. “Els sanitaris han estat allà lluitant directament amb el virus”, valora. “Òbviament, no hem tingut el mateix reconeixement que ells, perquè no és igual, però nosaltres hem estat en una segona línia. Com que no ho fan els altres, ens ho reconeixem entre nosaltres.”