Instagram: l’aparador dels artistes

  • La xarxa social renova el concepte d’art i la interacció amb els públics

VilaWeb

Indira Caballero

Clara Mendoza

16.11.2018 - 11:39
Actualització: 16.11.2018 - 12:15

Davant d’imatges buides de contingut, Instagram aporta la possibilitat d’anar a explora i llegir poemes i frases motivadores. Les il·lustracions i vinyetes inunden la xarxa social d’un art de fàcil accés, que podem seguir amb un sol click.

Siguem honestos; tots estem ocupats i no sempre tenim el temps suficient per anar a la biblioteca o visitar un museu per veure una obra d’art. La naturalesa visual d’Instagram l’ha convertit en una de les xarxes socials més estimades pels artistes per mostrar les seves creacions i denunciar injustícies socials mitjançant allò que publiquen: tot amb tan sols un cop d’ull. Una plataforma que fa les que la relació entre els artistes i el seu públic sigui més propera i no fa necessària una gran inversió econòmica per aconseguir resultats. Tot i això, el triomf no és tan fàcil com sembla…

Rentada d’imatge: la marea d’art

El concepte clàssic d’artista pateix una clara reconstrucció. L’exposició en editorials o galeries ha sofert canvis i ara són els seguidors qui trien què val i què no. Al seu torn, Ame, la il·lustradora de @tresvoltesrebel, afirma que “l’art deixa de tenir un caràcter elitista per a donar accés a la nova generació i fer que els joves s’apropin a la cultura”. Treballs com els seus tenen un rerefons social i feminista, prova de l’empoderament de classes minoritàries que fins ara no tenien un espai en el món artístic i simbolitzen l’època del canvi. A més, aquesta autora ha apostat per arribar a gent d’altres edats fent física la seva exposició d’obres a l’Espai Jove Casa Sagnier.

L’arribada de nous talents, la reeducació en art

Instagram està culturitzant als seus usuaris? Carmi Constanza, de Elige Educar, va realitzar un estudi a 2016 sobre la manca de l’hàbit de lectura entre els adolescents a causa de l’addicció als telèfons mòbils. No obstant això, l’enquesta de la Fira del Llibre de Barcelona el 2017 va analitzar que un 93% dels assistents entre 16 i 24 anys havia llegit almenys un llibre durant aquest any gràcies als booktubers (el fenomen de llibres a la xarxa). L’art s’ha actualitzat: els joves no llegeixen menys, sinó en altres llocs i d’una altra manera. Fátima (@otraalmaenruinas) comenta que “gràcies a aquesta xarxa social les persones s’han interessat més per la poesia, un gènere que semblava estancat i que ara està en auge”. En definitiva, l’era Millennial crea un rol d’artista que ha crescut amb el boom de les xarxes socials i les utilitza amb una nova dimensió. Aquest fet fa que, tant seguidors com autors, puguin decidir què consumir i quina imatge donar.

El naixement d’una xarxa

Instagram va ser creada el 2010 per Kevin Systrom i Mike Krieger amb l’objectiu d’aportar professionalitat a la fotografia. A poc a poc, es va anar obrint camí en el món digital, aconseguint ser l’aplicació de l’any en 2011. Després del seu èxit, Facebook va decidir comprar-la en 2012 i actualment té més de 200 milions d’usuaris actius. “La gent s’ha tornat còmoda, el contingut escrit perd terreny davant l’audiovisual i les possibilitats d’edició i els filtres que ofereix aquesta app permeten convertir una fotografia qualsevol en una imatge atractiva”, comenta Ilyana Parets, membre del departament tècnic d’Innova Publicidad.

Dit això, la majoria d’artistes han acabat substituint els blogs per un compte a Instagram, però, ¿a què es deu aquesta substitució? Enrique San Juan, expert en xarxes socials i director de Community Internet Barcelona justifica que “és una eina molt més visual i, mitjançant les històries momentànies, et pots informar a l’instant”. Al seu torn, cada aplicació va destinada a un públic diferent. Franxs (@fr4nxs), escriptor de Passi el que passi, opina que “Instagram és la xarxa social que la gent jove fa servir per mostrar la seva bona cara i pintar una realitat que, de vegades, no és”.

L’estreta línia entre fans i haters

Els artistes que s’exposen en públic es converteixen en una marca i, a voltes, és difícil diferenciar entre el personatge que es crea i la persona que s’amaga darrere. Respecte a això, hi ha dos punts de vista diferents. D’una banda, Óscar Alonso, autor de les vinyetes de @72kilos, opina que “mostrar part de la teva intimitat et fa més proper, amb el perill que acabi interessant més la vida personal que el treball professional”. En canvi, altres artistes com Alba Parent (@valentinaromanetti) pensen que “mostrar moments quotidians permet ser transparent a través d’una pantalla i no confeccionar un perfil tan fred”. Els experts conclouen que no és negatiu confeccionar un paper, sempre que estigui a l’altura de les expectatives que genera.

 

Arribats a aquest punt, com interaccionen els usuaris amb els seus seguidors? És cert que, mitjançant els comentaris i els missatges directes, es genera un feedback entre fans i ídols, però cal marcar límits per no generar relacions confuses. Ame reconeix que rep recriminacions dels seus seguidors, exigint un determinat tipus de contingut: “Si publiqués tot el que em demanen, ja no seria el meu hobbie, sinó treball a canvi d’un preu i perdria la sinceritat”.

La part positiva, segons Albert Fusté, professional de màrqueting a Barcelona Màrqueting Online, és que “una base sòlida de seguidors permet prescindir d’un agent que doni suport als artistes”. Malgrat això, també existeixen els comentaris negatius, les crítiques destructives i els comptes que plagien i roben contingut. L’escriptor @alexx_ce diu que “va estar a punt de denunciar un hater per unes acusacions molt greus” i la il·lustradora @andyn_ilustracion agraeix que “hi hagi l’opció d’eliminar els missatges mancats d’educació”.

La beneïda competència

La llibertat que aporta Instagram fa que qualsevol que s’ho proposi trobi el seu forat, donant lloc a la competència. Com comenta San Juan, “el món de l’espectacle és una selva i has de menjar abans que et mengin”. Llavors, com aconsegueixes el teu espai? Sembla que la quantitat de seguidors marca el preu de les obres i això origina rivalitat entre els que es dediquen a l’ofici: “El problema que no creixem és que no hi ha sentiment de comunitat; si ens ajudéssim, podríem arribar a molta més gent”, comenta Fàtima. En algunes ocasions, aquesta col·laboració es porta a terme mitjançant la promoció mútua dels comptes o la celebració d’actes conjunts. És el cas del poeta David Galán (@redry13), que s’ha unit a diversos companys per organitzar pròlegs, recitals o presentacions de llibres al costat de @mariia_soteelo, entre altres.

Somni complert… o no

Cal dir que aquest camí no és senzill, ja que costa que les empreses es fixin en el treball dels artistes i la gran majoria d’autors opten per autopublicar el seu llibre. Malgrat això, hi ha certes editorials independents, com Mueve tu lengua, que es dediquen a captar artistes mitjançant les xarxes socials: “El nostre objectiu és fomentar la lectura i acostar-la a tot el món, que les obres no es quedin només a Internet”, diu Nuria Utrero del Departament de Comunicació de l’editorial. D’altra banda, els casos d’estafes són freqüents en aquest àmbit, per això, els experts recomanen informar-se sobre l’interessat abans d’acceptar cap projecte.

 

La popularització de l’ús de les xarxes socials i la seva immediatesa ha fet d’Instagram una plataforma per a l’experimentació de noves formes de fer art. La generació d’artistes instagramers ha trobat el mitjà ideal per arribar a tots els llocs del món i ha revolucionat l’eina, convertint-la en un nou aparador virtual per difondre les seves obres. Cada cop són més els usuaris que se sumen al moviment Insta-Art i això ha convertit la plataforma en una font d’inspiració tant pels artistes com pels usuaris, que han aprofundit la seva connexió.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor