31.05.2022 - 21:40
|
Actualització: 01.06.2022 - 12:47
El termini per a executar la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que imposa el 25% de castellà a les aules va acabar ahir, amb un decret i les instruccions del govern català com a resposta. I el govern fa que el Departament d’Educació assumeixi la validació dels projectes lingüístics dels centres, amb la previsió que n’hi haurà prou per a acontentar els magistrats.
Sobre aquesta qüestió, el tribunal va ordenar al govern espanyol que, per mitjà de l’Alta Inspecció d’Educació, verifiqués el compliment de la sentència per part de la Generalitat i n’informés, i l’executiu espanyol ja ha avançat que hi col·laborarà. Com que la competència d’Ensenyament és transferida, ara com ara a Catalunya només hi ha dos inspectors de l’estat, els quals no tenen competències per a accedir als centres escolars ni tampoc supervisen directament els 5.500 centres escolars.
La tasca de l’Alta Inspecció d’Educació és, principalment, demanar informes i documentació al Departament d’Educació per comprovar que les normes s’apliquen com consideren correctament. Segons que han explicat fonts de la delegació del govern espanyol a VilaWeb, els inspectors estatals s’han posat en contacte amb el Departament d’Educació per informar de la interlocutòria del TSJC del 25% de castellà i ja han requerit al Departament d’Educació que expliqui quines actuacions han fet per a complir l’ordre.
Ara es valorarà si el decret del govern de dilluns, aprovat dins el termini, és vàlid o no. L’Alta Inspecció d’Educació té un pes important en aquesta verificació, tot i tenir competències i recursos limitats, perquè té la missió d’elaborar memòries i informes sobre si les normes que promulga Educació s’adeqüen a les competències i a les normes de l’estat espanyol. És a dir, que pot marcar, en gran part, la línia sobre si l’actuació de la Generalitat s’adequa a les ordres del tribunal. A més, amb un requeriment a les autoritats catalanes, pot instar a fer canvis si hi ha una denúncia prèvia de famílies, alumnes o professors.
Un informe polèmic
Arran d’un recurs contra la llei Wert, el Tribunal Constitucional espanyol va sentenciar que corresponia a l’estat vetllar pel “respecte dels drets lingüístics” en el sistema educatiu, és a dir, validar amb un sistema ”la correcta interpretació de les normes estatals”, però els inspectors assumien un paper de vigilància, sense substituir el cos d’inspectors de la Generalitat. Això vol dir que no entren a les escoles, però fan la supervisió per mitjà d’informes.
Per altra banda, arran de la sentència del 25%, el president Pere Aragonès va anunciar que augmentaria les inspeccions per comprovar que es garantia l’ús del català i per saber si es respectava el projecte lingüístic.
A més, l’Alta Inspecció d’Educació també prepara informes requerits pel Ministeri d’Educació espanyol sobre qüestions específiques. En aquest sentit, l’any 2017 va fer un informe polèmic sobre si els llibres de text de les escoles complien els principis constitucionals. El govern i el Departament d’Ensenyament es van mostrar desconcertats per l’encàrrec del ministeri a l’alta inspecció espanyola. I el ministre d’Educació espanyol en aquell moment, Íñigo Méndez de Vigo, es va comprometre a trobar mesures d’inspecció més àgils i contundents per a intervenir sobre el contingut dels llibres de text catalans.