11.07.2016 - 17:03
60 centres catalans participaran en el programa el pròxim curs
BARCELONA, 11 (EUROPA PRESS)
La Conselleria d’Ensenyament posa a col·laborar centres de formació professional (FP) amb empreses i organitzacions pròximes per desenvolupar projectes que innovin i respondre als “reptes reals” amb el programa InnovaFP, que també permet als alumnes formar-se en un entorn professional, ha explicat en roda de premsa aquest dilluns el coordinador de la xarxa InnovaFP, Dani Bernard.
Un total de 60 centres de tot el territori català participaran durant el pròxim curs en el programa, després de la convocatòria que ha obert fa poc la Generalitat, en què s’han sumat vuit nous centres.
La consellera Meritxell Ruiz ha destacat que InnovaFP potencia “la transferència de coneixement dels centres a les empreses”, que al seu torn compensen el centre amb una retribució econòmica o material, negociada amb aquest, i converteix els alumnes en agents innovadors i transformadors.
El projecte pot iniciar-se per petició d’una empresa, que detecta una necessitat o possible millora i la transmet al centre educatiu, o bé poden ser els alumnes i professors els que detectin una àrea en la qual innovar i la proposin a una organització –en alguns casos, amb un desenvolupament previ per comprovar la seva viabilitat–.
La iniciativa s’ha presentat després d’uns anys en funcionament, que l’han consolidada amb la participació de fins 178 empreses, 618 alumnes i 245 professors de 38 centres.
Han desenvolupat 283 projectes des del 2011 –després d’un pilot iniciat el 2008 i que va treballar en 29 projectes, per la qual cosa InnovaFP arriba a un total de 312– i han facturat un total de 224.086 euros.
A més de potenciar la innovació com una competència a adquirir entre els alumnes, el programa vol fer dels centres espais de referència que les empreses tinguin en compte per desenvolupar projectes.
Ruiz ha destacat que, a més d’incrementar el vincle entre els centres i les empreses, el programa millora els processos d’aprenentatge i respon a les necessitats laborals –treballa amb tots els sectors econòmics–, i millora l’ocupabilitat dels alumnes, que experimenten en un entorn laboral real i d’innovació.
PRÒTESIS DE MÀ
Un exemple dels resultats que generen aquestes col·laboracions és el projecte d’una pròtesi ergonòmica de mà i canell elaborada per l’Institut Escola del Treball de Barcelona, a petició de l’empresari Josep Maria Brufau, que buscava una pròtesi adaptada per a la mà de la seva mare, que pateix artritis reumatoide.
La dona havia provat tres pròtesis que, tot i tenir un alt cost, no responien a les seves necessitats, i tres alumnes i quatre professors del centre van treballar en una pròtesi de baix cost amb utilitat funcional i que alleugerís el dolor, a 900 euros, ha explicat el responsable d’estudis del centre, Sergio Gómez.