Indignació de les infermeres catalanes perquè Salut els fa responsables del retard en la vaccinació

  • Argumenten que el sector ha respost àmpliament a la crida de Salut, però que hi ha hagut una mala planificació

VilaWeb
04.01.2021 - 10:04
Actualització: 04.01.2021 - 13:34

El retard en la vaccinació contra la covid a Catalunya no és culpa de la manca de disponibilitat d’infermeres, sinó de la mala planificació del personal. És el que denuncia el Col·legi d’Infermeres i Infermers de Barcelona davant de les explicacions de Salut que, a més de justificar el retard pel blocatge de mercaderies a la Mànega que ha impedit l’arribada a temps dels ultracongeladors necessaris i les dificultats per aconseguir l’autorització familiar d’usuaris de les residències, ho atribueixen a la manca d’infermeres disponibles durant els dies festius de Nadal. “Les infermeres hem respost de manera exemplar a la crida de Salut per participar en la campanya de vacunació contra la covid-19. No és just que se’ns faci responsables del retard en l’administració de vacunes!”, critica el col·legi en un missatge a Twitter.

Paloma Amil, vocal del Col·legi d’Infermeres i Infermers de Barcelona, hi ha insistit en una entrevista a Catalunya Ràdio: “La resposta de les infermeres a la crida de Salut per la campanya de vacunació ha estat exemplar, infermeres de diferents àmbits s’han ofert. Cal tenir en compte que s’han accelerat els terminis i que la majoria de professionals ja treballaven.”

Les crítiques sobre aquesta qüestió s’han estès a les xarxes socials entre diversos professionals que expliquen que es van apuntar a la crida per a vaccinar, però que no les han convocades. Segons que expliquen, fa setmanes van haver d’omplir un formulari amb la seva disponibilitat i, ara farà uns deu dies, van trucar-los per tornar a demanar la disponibilitat i convocar-les, en alguns casos en hores incompatibles amb la seva jornada laboral ordinària.

Aquest problema s’afegeix a la necessitat de descans entre torns dels professionals sanitaris, una reivindicació àmpliament compartida al sector. “L’únic que han de fer és canviar els torns i flexibilitzar-los perquè puguem assistir. I un cop puguem compaginar feina i vacunació, hi haurà 5.000 infermeres en peu de guerra vacunant els set dies de la setmana (festius inclosos) el temps que calgui”, resol la infermera en un altre missatge.

El to d’aquests missatges és similar amb el d’una altra infermera, que critica que estava convocada per a vaccinar ahir a Barcelona i al final no la van cridar.

L’1 de gener només es van vaccinar dues persones

Una dada representativa dels problemes amb la vaccinació que mostra el portal oficial dadescovid.cat és que l’1 de gener tan sols es van vaccinar dues persones. En total, des que va començar la campanya de vaccinació el 27 de desembre, s’ha injectat la primera dosi del vaccí contra la covid a 8.293 persones, una xifra molt lluny de les previsions de la Generalitat, que comptava a tenir vaccinades en dues setmanes les 104.000 persones que viuen i treballen a les 1.408 residències de Catalunya.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor