15.02.2018 - 17:35
|
Actualització: 16.02.2018 - 00:08
El govern espanyol ha obert la porta a liquidar la immersió lingüística a Catalunya. Amb l’aplicació de l’article 155 de la constitució espanyola, pretén que els formularis de pre-inscripció a les escoles incloguin l’opció que l’espanyol sigui la llengua vehicular. Les crítiques contra aquest atac al català han estat immediates. El vice-president d’Òmnium, Marcel Mauri, ha estat el primer de reaccionar.
El que MAI han guanyat a les urnes, ho volen imposar per la força. El seu objectiu és la divisió social de Catalunya. La nostra força, seguir units per avançar com un sol poble. Defensarem sense descans el model d’èxit i garantia de cohesió que és la immersió. https://t.co/CbFzd0aQQl
— Marcel Mauri 🎗 (@marcelmauri) 15 de febrer de 2018
Joan Tardà, diputat d’ERC al congrés espanyol, ha parlat de ‘mala fe’ del govern espanyol i ha insistit en la necessitat de formar govern.
Si Govern espanyol aprofita el 155 per dinamitar la immersió lingüística es farà evident la seva mala fe i voluntat de continuar fent mal a Catalunya, així com la nostra irresponsabilitat de no haver fet encara Govern republicà tal com ens mandatà la ciutadania el 21D. Govern ja!
— Joan Tardà i Coma (@JoanTarda) 15 de febrer de 2018
El diputat d’ERC Gabriel Rufián també hi ha dit la seva.
Lo volveré a decir. Un país. Dos idiomas. Uno con 500 millones de hablantes y el otro con 10. La inmersión lingüística no es sólo necesaria, es imprescindible. Hasta un extraterrestre (no nacionalista español) lo entendería.
— Gabriel Rufián (@gabrielrufian) 15 de febrer de 2018
Per part dels comuns, el diputat al parlament Xavier Domènech i el diputat al congrés espanyol Joan Mena han donat la seva opinió.
Amb 4 diputats a Catalunya i comença la intervenció en el model educatiu. La prioritat ha de ser defensar l’autogovern no qui el presideixi. https://t.co/Ef5j7bN4Gu
— Xavier Domènech (@XavierDomenechs) 15 de febrer de 2018
El modelo de escuela pública catalana me hizo bilingüe a mí, que soy castellanoparlante. Y quiero ese mismo derecho para las futuras generaciones. No a la segregación educativa del PP @iunida @EnComu_Podem pic.twitter.com/RQWmqIZX35
— Joan Mena Arca (@joanmena) 15 de febrer de 2018
L’ex-diputat de Podem Albano-Dante Fachin, s’ha mostrat molt contundent i ha parlat ‘d’un pla acariciat pels hereus de Franco’
El ataque a la inmersión lingüistica no es más que la ejecución de un plan largamente acariciado por los herederos de Franco. pic.twitter.com/FTyTURL7ih
— Albano-Dante Fachin (@AlbanoDante76) 15 de febrer de 2018
El portaveu del sindicat USTEC, Ramon Font, ha dit que el govern espanyol ‘traspassa una línia vermella que no hauria de traspassar’.
Declaracions del nostre portaveu @RamonFontUSTEC davant l’anunci del govern espanyol d’estudiar la incorporació de la casella d’escolarització en castellà.
4/4 #DefensemLaImmersió pic.twitter.com/MG1TY3DHLo— USTEC-STEs (IAC) (@USTECSTEs) 15 de febrer de 2018
PDECat i ERC insisteixen en la necessitat de formar govern
En una línia molt similar a la de Tardà, el portaveu adjunt del PDECat, Jordi Xuclà, ha assegurat que l’amenaça de Rajoy demostra ‘la importància de conformar un govern en les pròximes setmanes’. En declaracions al congrés espanyol, Xuclà ha apuntat que les formacions que tenen la majoria al parlament aprofitaran aquestes setmanes de marge que dóna l’executiu espanyol mentre estudia la mesura ‘per a oferir un govern legítim a Catalunya que respecti el model educatiu d’èxit’.
Xuclà ha criticat durament la proposta del govern del PP, al qual ha recordat que, amb quatre diputats al Parlament i menys d’un 5% dels vots, ‘no té legitimitat’ per a impulsar un canvi de model educatiu que implicaria una ‘violació’ de les competències de la Generalitat i del consens en aquesta matèria. També ha destacat que el model educatiu català es va acordar amb formacions que van més enllà dels setanta diputats independentistes, i que engloben actualment el PSC i Catalunya en Comú. ‘Demanem al PP que sigui respectuós amb el marc competencial i amb el model educatiu d’èxit i d’integració dels últims quaranta anys a Catalunya, i que deixi que sigui el nou govern de la Generalitat qui prepari el curs escolar.’
Xuclà s’ha adreçat també al Partit Socialista, que va donar suport a l’aplicació del 155. ‘Demano al Partit Socialista formalment que retiri el suport al 155 si implica una vulneració de les competències de la Generalitat i del nostre marc de convivència a partir del sistema educatiu català.’
La diputada d’ERC Teresa Jordà ha dit que era una evidència que Catalunya necessita tenir un govern. ‘La nostra obligació és fer un govern, fer-lo de seguida, i deixar la llosa que tenim a sobre que és el 155. El candidat continua essent Puigdemont, però reivindiquem a la vegada un govern efectiu i real’, ha manifestat.
Sobre la intenció d’incloure la casella del castellà, Jordà ha acusat el PP d’adherir-se a la pretensió de Ciutadans d’anar contra la immersió lingüística i el model d’escola catalana. Segons ella, el 155 té segrestades les institucions catalanes, però ha dit que ni la llengua ni l’escola catalana ‘no són en venda’.
Òmnium acusa el govern espanyol de voler dividir la societat catalana
Òmnium Cultural ha acusat el govern espanyol de ‘voler trencar la cohesió social i dividir la societat catalana atacant directament l’escola’. S’ha referit a l’amenaça de Rajoy com un ‘atemptat directe’ contra el model d’immersió lingüística reconegut internacionalment, ‘garantia de la cohesió social al nostre país i de la igualtat de l’alumnat’.
L’entitat torna a exigir la retirada immediata de l’aplicació de l’article 155 a Catalunya i recorda que, d’acord amb les avaluacions generals de diagnòstic del Ministeri d’Educació espanyol, els resultats dels alumnes catalans en competència lingüística no difereixen significativament dels de la mitjana de l’estat espanyol.
‘El model d’immersió lingüística compta amb el consens de la comunitat educativa i del conjunt de la societat catalana i és garantia de cohesió. L’entitat considera intolerable l’ús de l’escola com a instrument polític, un dels grans èxits socials del país’, conclou l’entitat.
La Plataforma per la Llengua alerta de ‘divisió a les aules’
La Plataforma per la Llengua alerta que el govern espanyol pot cercar la divisió a les aules de les escoles de Catalunya segons la llengua vehicular que els pares triïn per als seus fills. L’entitat creu que si el castellà es convertís en llengua vehicular a l’escola catalana ‘es trencaria un consens de més de tres dècades, àmpliament avalat pels agents educatius i socials, en què el català ha actuat com a llengua comuna a l’escola i ha permès que la llengua fos una eina de cohesió social’.
El president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha rebutjat la mesura, que ha considerat una ‘ocurrència incendiària’. I ha afegit: ‘No hi ha res que divideixi més que separar els nens a les escoles segons la seva llengua.’ La plataforma considera que aquesta mesura, a la pràctica, no es podria aplicar i només reflecteix ‘una irresponsable voluntat d’atiar un incendi social’. ‘El que busquen és recuperar aquella vella idea d’espanyolitzar els alumnes catalans aprofitant la suspensió democràtica i de les nostres institucions que ells mateixos van aplicar amb el cop d’estat en forma d’article 155’.
Escuder ha afegit: ‘El model que tenim parteix d’una situació de anormalitat de la llengua catalana. La immersió lingüística ha aconseguit la normalització del català.’ Cal recordar que la primera aplicació de la immersió es va fer l’any 1983 en dinou escoles públiques de Santa Coloma de Gramenet, on la majoria de població d’alumnes era castellanoparlant però no volia quedar exclosa de la realitat sociolingüística de Catalunya.
Somescola diu que és un ‘perill’ per a la cohesió social
La plataforma Somescola, que agrupa una cinquantena d’entitats, ha advertit que aquesta proposa és un ‘perill’ per a la cohesió social de Catalunya. Així mateix, ha defensat que el model d’immersió lingüística garanteix la igualtat d’oportunitats i assegura el coneixement del català i del castellà.
Somescola també rebutja l’intent de segregació lingüística i reivindica l’esforç del sistema educatiu català per integrar els infants i joves vinguts d’arreu del món.