Illa fitxa l’ex-cap de Renfe fulminat pel nyap dels trens de Cantàbria i Astúries

  • Isaías Táboas serà el nou president d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya

VilaWeb
Isaías Táboas, en una imatge d'arxiu (fotografia: ACN / Lluís Sibils)
Redacció
01.10.2024 - 19:44
Actualització: 01.10.2024 - 20:37

El govern de Salvador Illa ha lliurat la clau d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya SAU, l’empresa d’obres públiques més gran de Catalunya, a Isaías Táboas, un home que duu un gran escàndol al seu currículum.

Els fets es remunten al febrer de l’any passat, quan es va fer públic que, per un error de disseny en els trens destinats a Cantàbria i Astúries, no cabien en alguns dels túnels pels quals havien de passar. L’error provenia de la planificació, perquè la mida dels trens no es va ajustar correctament a les dimensions dels túnels antics. Aquest problema farà endarrerir el lliurament dels trens entre dos anys i tres. Aquest gran nyap va passar mentre Táboas era el president de Renfe, l’operadora pública espanyola dedicada al transport de passatgers i mercaderies.

L’escàndol va causar un gran terrabastall al Ministeri de Transports espanyol que dirigia Raquel Sánchez. Adif i Renfe van destituir uns quants alts càrrecs vinculats amb el fracàs dels trens. Adif, per exemple, va fer plegar el titular d’Inspecció i Tecnologia com a mesura preventiva, i Renfe, el gerent d’àrea de Gestió de Material de Renfe Viatgers en el moment de la gestació del projecte de trens de via estreta. Pocs dies més tard, Táboas va dimitir. Isabel Pardo de Vera, secretària d’Estat de Transports, fou destituïda pel mateix motiu.

Quan exercia el càrrec, Táboas també es va mofar del traspàs de Rodalia a la Generalitat de Catalunya. “La Generalitat es posarà a conduir els trens?”, va dir, fent befa, en una entrevista a El matí de Catalunya Ràdio. Digué que Renfe era l’operadora, que prestava els serveis que tenia encomanats, de manera que moltes vegades els incidents no tenien cap relació amb si ho gestionava l’executiu espanyol o el català. També assegurà que la puntualitat dels trens era de més del 90%, un percentatge, segons ell, molt superior al de ciutats europees com ara Dublín i Lisboa. “Renfe té un bon servei si es compara amb qualsevol capital europea”, arribà a dir.

Gestió d’infrastructures

Ara Táboas ha aterrat altra vegada al govern català i s’encarregarà de gestionar les actuacions de projecció, construcció, manteniment i modernització de tota mena d’infrastructures i edificacions públiques. Dins aquesta gestió, s’hi inclouen les infrastructures públiques de regadius i les de tot l’àmbit rural. El govern destaca que “té una àmplia experiència en la gestió de situacions de crisi”, però va ser precisament una crisi que el va fer plegar de Renfe.

Táboas és un home afí al president José Montilla. Va ser el seu cap de gabinet al Ministeri d’Indústria espanyol (2004-2006) i, després, secretari general de la Presidència (2006-2010). Al govern català, no tan sols era la mà dreta del president, sinó que manava en l’accidentat govern tripartit amb ERC i ICV. A Renfe hi va arribar el juny del 2018, i en aquest càrrec tenia a les mans la gestió de Rodalia i la construcció del corredor mediterrani, dues qüestions clau per al futur de Catalunya i del País Valencià. D’ençà del juny d’enguany, exercia de secretari general del Consorci de la Zona Franca de Barcelona.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor