02.09.2023 - 21:40
|
Actualització: 02.09.2023 - 21:47
Històricament, el territori britànic d’ultramar d’Anguilla –un petit arxipèlag de poc més de quinze mil habitants al nord-est del Carib– no s’ha distingit per gran cosa més que les platges paradisíaques i els incentius fiscals generosos. Però d’ençà de fa mesos l’illa ha començat a acaparar titulars per una qüestió completament aliena al turisme o l’evasió d’imposts: el creixement desorbitat en les pàgines que en fan servir el domini web han convertit el codi d’identificació de l’illa en tot un tresor digital de desenes de milions de dòlars.
Dues lletres, desenes de milions de dòlars
Anguilla, així com centenars de països i territoris d’arreu del món, regenta un domini propi, .ai, d’ençà de la dècada dels noranta. S’encarrega de gestionar-ne l’ús i d’assignar-lo –en canvi d’un petit pagament– a les pàgines web que el demanin. Durant anys, el domini havia passat majoritàriament desapercebut i era emprat bàsicament per identificar les escasses pàgines operades en aquest territori.
Però aquests darrers mesos les estatístiques d’ús del domini .ai s’han disparat, perquè l’abreviació amb què s’identifiquen a internet les adreces web d’Anguilla coincideix amb les sigles del terme intel·ligència artificial en anglès (AI, per artificial intelligence). Tot i que l’ús del domini .ai per a identificar les pàgines web relacionades amb la intel·ligència artificial no és nou, l’arribada de ChatGPT la tardor passada –i la subsegüent febrada per aquesta tecnologia que el bot de conversa ha desencadenat– ha multiplicat la quantitat de pàgines web que opten per emprar aquest domini. En són exemples x.ai, el servei d’intel·ligència artificial d’Elon Musk, o bé character.ai, una de les plataformes d’intel·ligència artificial més populars a internet. Gegants tecnològics com ara Google (google.ai), Meta (facebook.ai) i Microsoft (microsoft.ai), també empren el domini per redirigir l’usuari a les respectives plataformes d’intel·ligència artificial. Curiosament, ChatGPT –la més coneguda– no fa servir el domini .ai en la seva adreça web, sinó que fa servir el tradicional domini .com (chat.openai.com).
Alguns dominis web opten per imposar condicions més o menys estrictes a les pàgines que vulguin registrar-s’hi. És el cas del domini .cat, que demana que la pàgina candidata publiqui contingut en català o bé tingui un vincle institucional o cultural amb el país. En el cas del domini .ai, les condicions de registre són molt més laxes: pagar un preu de 140 dòlars pel dret d’emprar-lo durant un període de 2 anys. En un reflex de la febrada pel domini .ai, el preu d’aquest contracte bianual va augmentar a l’abril dels 120 dòlars originals als 140 actuals. Mesos abans, .ai havia estat el domini protagonista en la venda més gran d’una adreça web en la història d’internet: expert.ai, que la tecnològica Sedo va subhastar per 95.000 euros al novembre.
Tot i ser una despesa irrisòria per a la gran majoria d’empreses que aquests darrers mesos han adoptat el domini .ai, aquesta tarifa promet de reportar abundosos beneficis monetaris a Anguilla. Després d’un any en què els registres del domini .ai s’han multiplicat per dos (ara com ara superen els 253.000, quan en el mateix moment de l’any passat eren poc més de 125.000), l’encarregat de gestionar el domini per al govern anguillà, Vince Cate, explica a Bloomberg que el territori podria obtenir entre 25 milions de dòlars i 30 enguany en concepte de tarifes, una xifra significativament més alta que no els 8,3 milions de dòlars que el govern anguillà havia previst d’obtenir abans de l’eclosió del fenomen de la intel·ligència artificial. Sigui com sigui, és una injecció fiscal important –entre un quart i un terç– per a un territori que tenia previst d’ingressar poc més de 100 milions de dòlars enguany, i que arrossega anys de dificultats econòmiques derivades l’impacte de l’huracà Irma l’any 2017 i les restriccions al turisme a causa l’esclat de la pandèmia de la covid-19, l’any 2020.
Els dominis web, un model de negoci provat
Anguilla no és l’únic territori exòtic que ha aprofitat l’imprevisible atzar dels noms per fer caixa amb el seu domini web. L’estat de Tuvalu, una petita nació insular enmig de l’oceà Pacífic, fa dècades que es beneficia del fet que el seu domini web, .tv, coincideix amb les sigles amb què s’identifica internacionalment la indústria de l’entreteniment televisat. El petit país –el segon amb menys habitants del planeta, superat tan sols per la Ciutat del Vaticà– obté uns deu milions de dòlars anuals pels serveis relacionats amb la gestió del domini web, aproximadament un setè dels setanta milions de dòlars que Tuvalu ingressa anualment.
Les rendes del domini .tv, en aquest sentit, representen una fracció significativa del PIB d’un país empobrit i altament dependent de la pesca i les remeses exteriors. De fet, Tuvalu no va ingressar a l’ONU fins que no va poder reunir –precisament gràcies a la gestió del domini web– el milió de dòlars que l’organització demana de tarifa d’accés.
Aquests darrers anys, l’esclat dels serveis de reproducció en línia ha popularitzat plataformes que fan servir el .tv, com ara Twitch, i això, de retruc, ha permès al país oceànic de multiplicar per dos els ingressos per la gestió del domini. Unes altres plataformes de vídeo en línia –com ara Netflix, Hulu, YouTube i Disney+– també empren el domini com a adreça de redirecció a les respectives pàgines web. Ara com ara, segons el portal Domain Tools, el domini .tv és emprat per unes 470.000 pàgines web, quatre vegades més que no les 109.000 pàgines registrades amb el domini .cat.
L’illa de Tokelau, una dependència territorial de Nova Zelanda a l’oceà Pacífic amb menys de 2.000 habitants, no té un domini que es presti a cap dilogia, però, així i tot, ha aconseguit de treure’n profit. Amb gairebé 4.300.000 pàgines registrades, el domini .tk és un dels més populars d’internet, principalment perquè l’illa ofereix la possibilitat d’obtenir dominis de franc de manera pràcticament il·limitada i sense cap requisit d’activitat. Però no tots els serveis que el gestor del domini de l’illa ofereix són gratuïts: per obtenir alguns dominis, demanen una tarifa que pot anar dels 20 dòlars (en el cas, per exemple, de paraules molt comunes) fins als 1.000 dòlars (en el cas de termes molts curts o bé considerats de gran valor). És l’anomenat model freemium: l’ús general del servei és de franc, però per accedir a algunes prestacions cal pagar una tarifa.