19.03.2025 - 12:27
|
Actualització: 19.03.2025 - 15:37
Els ajuntaments d’Igualada i Vic, juntament amb el Consorci de Normalització Lingüística i altres entitats locals, han impulsat campanyes per a millorar l’ús del català en les empreses i els establiments que treballes de cara al públic.
A Igualada, l’ajuntament, Òmnium Anoia, el Consorci per la Normalització Lingüística, la Unió Empresarial de l’Anoia, l’Associació Promotora de la Llengua Catalana (APLEC), Igualada Comerç, Nou Centre i el Mercat de la Masuca s’han aliat per impulsar un pla estratègic del català de cara al públic.
És una campanya informativa dirigida a empreses i establiments amb l’objectiu de donar-los pautes per evitar la regressió de la llengua. Entre d’altres, demanen que, tot i que l’interlocutor pugui no semblar d’origen català, s’iniciï la conversa en català. No fer-ho, adverteix la presidenta d’Òmnium Anoia, Íngrid March, suposa donar el missatge que “tens prejudicis sobre el seu origen”.
Per la seva banda, l’Ajuntament de Vic, el Centre de Normalització Lingüística d’Osona i el Departament de Política Lingüística han impulsat un altre pla per a millorar l’ús del català al comerç de la ciutat. Per a elaborar-lo, han fet un estudi entre més de quatre-cents establiments i que ha servit per comprovar que, per exemple, que tres de cada quatre persones que atenen el públic comença la conversa en català.
Ara bé, per contra, un 12% continua en castellà, malgrat que els clients hagin iniciat en català. La regidora de Llengua de Vic, Bet Piella, ha destacat que un dels principals objectius és aconseguir que els catalanoparlants no canviïn de llengua.
Així, el pla contempla actuacions formatives, informatives i de sensibilització.