26.11.2024 - 21:40
|
Actualització: 26.11.2024 - 22:33
L’Institut Berenguer Dalmau de Catarroja ha estat dels centres educatius més danyats per la gota freda. Com que és molt a prop del barranc de Torrent (o de Poio), l’aigua va entrar amb molta virulència al centre i va fer caure parets de la planta baixa. “Perquè entengueu la força de l’aigua, aquest mòdul, com podeu imaginar, no era al mig del pati, era en un cantó. Però el va arrossegar fins ací”, ens explica Patrícia Estruch, professora de grec a l’institut. “Mira que he maleït aquests mòduls durant anys, però han estat els que han sobreviscut millor a la tromba d’aigua. La majoria s’han mantingut intactes allà on eren. Té collons.”
L’estat de l’edifici fa preveure que no hi podran tornar en tot el curs. La primera planta no ha estat afectada, però la planta baixa, sí, molt. Fins i tot fa uns dies es va enfonsar el terra de la biblioteca. De moment, encara esperen la valoració de la conselleria per saber l’estat de l’institut i si finalment s’haurà d’enderrocar. Però el cas és que, d’ençà de l’11 de novembre, els han prohibit d’entrar en l’edifici per possible enfonsament. De tota manera, com ja vam explicar dilluns –arran de la mort a l’escola Lluís Vives de Massanassa–, no hi ha cap cartell ni avís del perill.
En vista de tot plegat, l’obsessió de l’equip directiu i dels professors és que els alumnes puguen tornar a la normalitat com més aviat millor. Per això, tant l’equip directiu, com els professors, com l’AMPA troben inacceptable la proposta que els ha fet arribar la Conselleria d’Educació. De primer, els van oferir de traslladar tots els alumnes, és a dir, més de 1.300, a l’institut de Picassent. Però, com que al matí és ple amb els alumnes habituals, els proposaven que ells hi anassen a la vesprada. “Tant l’AMPA com nosaltres ho vèiem molt complicat, per no dir impossible”, diu Ricard Benlloch, director de l’institut. La proposta volia dir que els alumnes arribassen a Catarroja a les deu del vespre, i que al matí no tinguessen classe. “Les famílies ho viuen amb angoixa, perquè han de tornar a treballar, i es pregunten què faran els xiquets tots sols al matí. A més, no veuen just que els xiquets tornen a casa sols de nit. No té sentit”, insisteix Benlloch.
“Mira que sempre hem lluitat contra els mòduls, però ara és l’única alternativa per a l’alumnat. No hauria dit mai que acabaria defensant això. Però els alumnes ja han patit prou aquest últim mes; cal que trobem l’opció que menys els afecte la vida”, diu Estruch. Han calculat que en necessitarien quaranta-tres, de mòduls, i l’institut ja en té dotze que s’han salvat de l’aiguat. A més, l’ajuntament s’ha compromès a cercar un terreny per a instal·lar-los-hi com més aviat millor.
Veient que professors i famílies s’hi negaven, la Conselleria d’Educació ha fet una contraoferta: traslladar a l’institut de Picassent tan sols els alumnes de batxillerat, perquè es puguen incorporar de seguida a les classes presencials i no perden gaire temari, tenint en compte que s’hauran d’examinar de les PAU. La resta del centre encara hauria d’esperar més temps a tornar, i faria les classes en mòduls pre-fabricats. Una volta instal·lats, els alumnes de batxillerat podrien tornar a Catarroja, però la conselleria creu que haurien de continuar fent classes a la tarda. “No pot ser, els nostres alumnes han de tornar a recuperar la normalitat. Ja han patit prou. El 95% de l’alumnat és de Catarroja, i per tant s’ha trobat afectat per aquesta catàstrofe. Fa molts dies que conviuen en els carrers plens de fang, n’hi ha que tenen les cases afectades… N’hi ha molts que ho han perdut tot. Fins i tot hi ha gent que se n’ha anat a viure fora. Crec que almenys els hem de tenir en consideració i treballar perquè recuperen tant com siga possible la seua normalitat. Els seus horaris. No és sols escolaritzar-los, que és important, sinó que de mica en mica anem tornant tots a la normalitat. Si els hi fem anar a la vesprada, serà un problema més que afegirem a tots els que ja tenen. Volem que l’alumnat torne als matins”, explica Benlloch. A més, demana el compromís del conseller Rovira perquè aquestes accions extraordinàries que proposa, com ara anar a Picassent o de vesprada, siguen temporals. “Màxim, un mes o dos, no més.”
Fa dues setmanes que els alumnes tornen a fer classes en línia. Van començar els de batxillerat i ara s’hi han incorporat els d’ESO: fan una hora de cada assignatura; per tant, unes deu hores setmanals. Els de segon de batxillerat, que s’hauran d’examinar de les PAU, en fan dues de cada assignatura. El problema principal és que molts alumnes ho han perdut tot i, per tant, no tenen cap aparell per a connectar-se i fer classe. “Fa una setmana vam enviar un comunicat a les famílies, amb una enquesta per a saber a qui faltava dispositius. Treballem perquè una empresa ens en puga cedir. Nosaltres també en tenim alguns, d’ordinadors, i els donarem. Però necessitem temps per a organitzar-ho. Aquesta setmana hem muntat un punt perquè els alumnes vinguen a recollir els llibres que han perdut. I hem demanat a les famílies que tenen els recursos que siguen famílies acollidores de les que no poden accedir a les classes en línia”, diu el director. “Ens trobem que en una casa hi ha cinc alumnes. És emocionant de veure com s’ajuden. Segur que també els anirà bé passar estones junts. Ho necessiten. Això que han hagut de viure és molt fort”, diu Estruch.