02.12.2017 - 22:00
|
Actualització: 03.12.2017 - 10:09
Després del que hem viscut a Catalunya les últimes setmanes i el bombardeig de notícies –no sempre cenyides a la realitat– que s’han difós, la ciutadania necessita tenir una idea tan clara com sigui possible de què passa en el seu entorn immediat. Ja fa temps d’aquesta cançó, i encara aquesta setmana alguns mitjans parlaven de ‘desfeta’ per referir-se a l’arribada de turistes l’octubre –un 4,7% menys– i inferien una situació molt dolenta per a Catalunya. Per cert, continua essent el primer punt de destinació de l’estat. Curiosament, segons l’Idescat, resulta que han deixat de venir francesos i ocupants d’habitacions i apartaments de lloguer, ja que en els hotels, segons aquest enquesta, s’ha mantingut la mateixa ocupació que l’any passat.
Sobre la situació actual, en el Col·legi d’Economistes es va fer dimecres passat una conferència de premsa –la seva Comissió d’economia catalana– en la qual es va alertar dels riscs que comportava generar alarmisme injustificat entre la ciutadania. Es va fer menció especial en els canvis de seu social d’empreses i en algunes previsions de creixement de l’economia catalana per al 2018, exageradament baixes. Concretament, es va esmentar l’1,7% previst per Funcas, que és molt inferior, per exemple, al del BBVA Research, del 2,1%. Es va concloure que, atesa l’excepcionalitat del moment, era molt difícil fer previsions fiables de cara a l’any vinent, ja que hi pot haver escenaris molt diferents.
Pel que fa a dades concretes, certament, les d’octubre no van ser positives, però d’això a la catàstrofe que alguns havien previst hi ha hagut molta diferència. Els economistes posaven negre sobre blanc i explicaven que, de manera interessada i barroera, alguns mitjans havien dibuixat una imatge molt negativa de la realitat i que la situació del mes d’octubre no havia estat així i calia considerar-la dins dels paràmetres d’una certa normalitat, encara que en un ‘perfil baix’.
Una de les dades clau –i que sabem amb més rapidesa– per a seguir l’evolució de la conjuntura és, sense cap dubte, el desenvolupament del consum familiar, que representa un 55% del PIB català. I si l’octubre el balanç va ser negatiu –l’indicador de Comertia va baixar un 4,6% i l’índex de comerç al detall de l’Idescat, un 4,3%– sembla que les coses, el novembre, han canviat. Així, l’índex de Comertia fins al dia 15 havia pujat un 3,5% i fonts de l’entitat apunten que a final de mes pot haver pujat al voltant del 5%. La inflexió que apareix en aquesta dada és molt important per tres motius. D’una banda, perquè pressuposa que el sot d’octubre s’hauria superat; per una altra, perquè voldria dir que l’estat d’ànim del consumidor hauria millorat i apuntaria a una campanya de Nadal més bona que no s’esperava fa un mes. I, finalment, perquè les tesis catastrofistes sobre el futur immediat de l’economia catalana no són certes.
En aquesta millora de novembre, apunten fonts de Comertia, hauria estat molt important el canvi en la climatologia, amb l’arribada del fred, i els comerços de moda, complements i parament de la llar són els que haurien presentat una millora més notable. En realitat, aquests van ser els subsectors que van tenir una pitjor evolució l’octubre. Així mateix, al millor comportament de novembre ha contribuït, de manera contundent, l’excel·lent xifra de negoci que va tenir lloc durant el black friday, que, de mitjana, va representar una millora del 10% sobre l’any passat –que llavors va ser qualificat d’excel·lent– i que, en alguns casos, va arribar al 15%. Per descomptat, un entorn polític i social més tranquil també ha influït positivament en les decisions dels consumidors.
En el mateix sentit, una altra dada que no ha de ser passada per alt és la matriculació de cotxes el novembre. A Catalunya ha crescut més del 7% –encara que per sota de la mitjana espanyola– donant a entendre que no hi ha hagut un fre en l’apartat de béns de consum durador, ja que l’octubre va ser un dels indicadors que també va tancar en positiu.
Som, econòmicament parlant, en un moment també molt important, en el qual les sensacions dels consumidors són una de les claus del futur. En cas de mantenir-se el comportament demostrat en el black friday al llarg de la campanya de Nadal, comportaria començar el 2018 amb bon peu. I aquesta seria una molt bona notícia, entre més coses, per a apaivagar les veus que han anunciat –sense cap base econòmica real– que les coses pinten de color negre…