El ‘hub’ que vol reindustrialitzar Nissan lamenta la poca flexibilitat del govern espanyol amb els avals del PERTE

  • Els beneficiaris han de presentar abans de quinze dies avals pel valor del 100% dels ajuts a fons perdut concedits per l'estat espanyol

VilaWeb

Redacció

26.10.2022 - 16:22
Actualització: 26.10.2022 - 22:42

El hub d’electromobilitat que opta a la reindustrialització de l’antiga planta de Nissan de la Zona Franca lamenta que el govern espanyol no hagi sigut més flexible amb els avals requerits per rebre els ajuts del Projecte Estratègic per la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del vehicle elèctric, que es va publicar ahir i que els atorga el 90% dels recursos demanats (107,8 milions). Fonts properes al grup critiquen que no s’hagi atès la petició d’entregar menys recursos enguany per tal que els avals que s’han de presentar siguin més assumibles. El ministeri d’Indústria espanyol va anunciar ahir que s’avançarà el desembre el 90% de l’import de l’ajuda, i no el 50% que havia demanat el grup encapçalat per QEV i BTECH.

Fonts properes al grup expliquen a l’ACN que no entén per què no s’han flexibilitat els avals o com a mínim no s’han donat els diners en funció dels anys en què es faran les inversions, perquè els avals, que s’han d’entregar en quinze dies hàbils, siguin de menor quantitat i més fàcils per a les pimes. Ara el hub haurà d’avalar uns vuitanta milions d’euros, que és el 100% dels ajuts a fons perdut que reben. D’altra banda, també lamenten que l’aval hagi de ser constant fins al final del projecte i no pugui disminuir si, per exemple, a finals de l’any vinent es demostra que ja han fet una inversió substancial. Ara mateix el consorci encapçalat per QEV i BTECH encara està treballant amb els bancs per tancar el finançament “a causa d’aquestes condicions tan complicades”.

Fonts del sector confirmen que hi ha altres empreses que també treballen per obtenir els avals, encara que moltes de les que participen en candidatures d’empreses grans ja els tenen tancats. El ministeri d’Indústria espanyol ha declinat comentar la situació. El hub es troba en una situació especial, perquè ha demanat ajuts per fer un projecte que encara no pot fer realitat, perquè depèn d’un concurs públic que es troba en marxa.

De fet, la presentació dels avals serà abans de la resolució definitiva del concurs per trobar un substitut per ocupar la planta de Nissan a la Zona Franca i donar feina als treballadors que va acomiadar l’automobilística japonesa el 2021. Per tant, si no presenta els avals, no només perdrà els ajuts sinó que no podrà continuar en el procés per trobar un substitut a Nissan. “Si no aconseguim els avals, cau tot el projecte”, admeten.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor