El ‘hub’ de Nissan presenta avals per quaranta-vuit milions d’euros per accedir al PERTE

  • El grup d'empreses encapçalat per QEV i Btech desisteix del 40% de la inversió i proposa de fer-la més endavant

VilaWeb

Redacció

29.11.2022 - 15:29
Actualització: 29.11.2022 - 22:52

El hub de descarbonització (D-Hub), el principal candidat a la reindustrialització de l’antiga Nissan, ha aconseguit avals per valor de quaranta-vuit milions d’euros, el 60% de les garanties que havia d’aportar d’inici segons els ajuts concedits al PERTE del vehicle elèctric. Les entitats bancàries que han avalat el hub són principalment Andbank, la primera a entrar a l’equació, Caixabank, Abanca, Banc Sabadell i Avalis, societat que depèn del Departament d’Economia. Les converses també estaven avançades amb el Banc Sandander, que al final ha caigut de l’operació. D’aquesta manera, el grup d’empreses encapçalat per QEV i Btech rebrà seixanta-cinc milions d’euros del Ministeri d’Indústria espanyol i confirma que els projectes podran tirar endavant.

Els avals són menys del que finalment rebrà el hub, perquè no calia que les empreses avalessin la totalitat de les ajudes del PERTE. El grup encapçalat per QEV i Btech assegura que els “projectes tractors” del pla de reactivació de les fàbriques de l’automobilística japonesa podran tirar endavant.

“Els avals garanteixen el desenvolupament i la posada en marxa dels projectes tractors del hub, centrats en la producció de vehicle elèctric”, afirma el D-hub en un comunicat. El grup va negociar fins a l’últim moment per aconseguir les garanties que els permetessin de rebre els fons europeus dels projectes estratègics per electrificar la fabricació de vehicles a l’estat espanyol, que ha rebut el nom de PERTE VEC.

Al llarg de la setmana passada, els integrants del hub ja van avisar que contemplaven renunciar a part de la inversió prevista i deixar-la per la següent convocatòria d’ajuts. Mentre cercava finançament, el hub ja va renunciar a una partida de 10 milions d’euros “per raons tècniques” i per això el propòsit total havia passat de 80 milions d’euros a 70.

En un principi el hub d’electromobilitat havia de rebre 107,8 milions d’euros, el tercer projecte amb més recursos, però finalment en rebrà 65 -la quantia que ha pogut avalar-. El grup d’empreses, per tant, ha desistit del 40% de la inversió i proposa fer-la més endavant. De fet, el ministeri ha obert la porta a fer una altra convocatòria de PERTE, després d’anunciar que només havia adjudicat el 30% dels 2.250 milions d’euros anunciats inicialment en aquesta convocatòria.

L’operació compta amb la participació de l’Institut Català de Finances (ICF). Així doncs, els bancs assumiran el risc de l’operació i l’organisme de la Generalitat farà de contraavalador. En un primer moment, l’ICF va oferir-se a posar els recursos directament, però el moviment va ser denegat per part del govern espanyol perquè no té fitxa bancària reconeguda.

Els empresaris del hub han negociat directament amb els bancs durant aquesta setmana, en unes converses que també han comptat amb el suport polític del govern. La primera que va acceptar fer-ho va ser CaixaBank, que d’inici va mostrar-se disposada a avalar cinc milions d’euros. El hub ha demanat ajuts per un projecte que no ha començat perquè primer s’ha d’acabar el concurs per gestionar els terrenys de l’antiga Nissan, que ha impulsat el Consorci de la Zona Franca, i que ha acabat tenint el hub com a únic candidat. No es confirmarà el guanyador del procés fins a final de mes.

Per la seva banda, fonts de la Generalitat han celebrat que el hub hagi aconseguit els avals suficients per garantir els projectes tractors que garantiran la de reindustrialització de l’antiga Nissan. En aquesta línia, anticipen una “propera culminació exitosa” del procés de licitació dels terrenys del Consorci de la Zona Franca. Així mateix, recorden que per la resta de projectes complementaris el hub podrà concórrer a una segona convocatòria del PERTE, que l’executiu de l’Estat preveu publicar durant el 2023.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor