29.03.2025 - 21:40
Gent desorbitadament rica, instal·lada en el luxe i aïllada de la realitat. Tensions socials, personatges foscs i inquietants, una banda sonora viral, espai per al drama i el misteri, però també per a una part d’humor àcid que es palpa en l’ambient. I, sobretot, un hotel idíl·lic, aïllat, de gran luxe i que serveix d’escenari principal de la trama. Aquests són els ingredients de l’èxit d’una de les sèries de moda, The White Lotus (Max), creada per Mike White. Se n’emet la tercera temporada i ja s’ha anunciat la quarta. Cada una s’ha rodat en un indret diferent, com Maui, Sicília o Tailàndia, i amb un element en comú: els hotels són de la mateixa cadena: Four Seasons.
Tot i tenir la quarta temporada anunciada, de moment encara no se’n sap l’emplaçament. The White Lotus podria aterrar als Països Catalans? Els rumors i la poca informació que els productors de la sèrie han deixat anar confirmen que l’espai ha de tornar a ser un lloc paradisíac i amb platja, preferentment. “És ben probable que sigui en algun lloc d’Europa”, confirmava la productora executiva Francesca Orsi, a Deadline.
Al país només hi ha un Four Seasons: a Mallorca, concretament al paratge idíl·lic de Formentor. Un hotel adquirit fa poc per la companyia, però amb molta història –es va inaugurar el 1929– i amb molt de renom a l’illa. Es troba apartat del món, va ser seu de la cultura i les lletres durant molts anys i ara arrossega una polèmica d’importància. S’hi podria enregistrar la quarta temporada? De moment, tan sols tenim la pregunta, però sembla que pot complir les pretensions dels productors.

Sabem que aquest mes l’hotel va promocionar la sèrie i es va convertir en un The White Lotus més. Un dels protagonistes de la tercera temporada, Jason Isaacs, no va mancar a la cita. Moltes persones famoses hi van viure experiències com la dels hostes de la sèrie. Sense misteri, això sí.
Multa de cinc milions d’euros
Deixant de banda el fenomen televisiu, l’hotel, adquirit pel fons d’inversió andorrà Emin Capital al Grup Barceló per 165 milions d’euros, ha estat envoltat de polèmica. L’octubre de l’any passat, l’Ajuntament de Pollença va imposar als propietaris de l’hotel una multa de cinc milions d’euros. El motiu: la reconstrucció de l’edifici –que es va enderrocar tot i es va aixecar de bell nou– sense permisos. Una infracció greu, d’acord amb la llei urbanística de les Illes. L’ajuntament ja els havia sancionats amb 300.000 euros per la demolició de l’hotel sense tenir llicència.
Abans, els propietaris havien decidit de subhastar tots els béns de l’edifici per fer-hi la reforma integral. Una gran liquidació que marcava el final d’una època. Ara és un hotel renovat per dins que ha perdut la senya d’identitat.
El 2022, l’ajuntament ja va emetre una ordre de paralització de les obres. Els ecologistes del GOB, amb l’equip de govern de Junts Avançam, van denunciar la il·legalitat de les obres. Però no es van paralitzar. La denúncia era clara: les llicències eren de reforma, però no de reconstrucció.
Aquest mes, la propietat, segons que informa Última Hora, va recórrer contra la multa i d’aquesta manera va perdre l’oportunitat d’obtenir la bonificació del 40% si la pagava anticipadament. I aquesta no ha estat pas l’única polèmica. Els partits polítics van indicar també la construcció d’unes pistes de tennis i les acusacions d’explotar un aparcament de titularitat pública. I ara l’ajuntament també vol impedir que la cadena construeixi habitatges de luxe en aquell indret, atès que hi ha una moratòria urbanística vigent.
Un hotel vinculat a les lletres
No és casualitat que el poeta Miquel Costa i Llobera dedicàs uns versos al “Pi de Formentor”, poema musicat després per Maria del Mar Bonet. Aquell arbre “més vell que l’olivera” i “més poderós que el roure”, era símbol d’unes terres de la seva família, del 1646 ençà. Però els camins de poeta i paratge idíl·lic es van acabar separant. El 1921 un argentí, Adam Diehl, li va comprar els terrenys per 520.000 pessetes i el 1929 inaugurà l’Hotel Formentor. Set anys més tard, després de perdre gairebé tots els doblers, ho va haver de vendre tot. Va ser propietat d’uns quants bancs fins que el 1953 Joan Buadas el va comprar, abans de passar a mans del grup Barceló.
La popularitat de l’hotel es va disparar amb el temps. Mallorca ja s’havia abocat al turisme i la gent famosa del moment no s’ho volia deixar perdre, encara menys si podien estar a un entorn paradisíac com Formentor. El dalai lama, Charles Chaplin i Winston Churchill, entre molts altres, hi passaven les vacances.
També n’era assidu l’escriptor espanyol Camilo José Cela, que volia recuperar un fòrum semblant al de la “Setmana de la saviesa”, impulsada el 1931 per Joan Estelrich i el comte Keyserling, un aplec d’intel·lectuals del moment també a Formentor. Van ser les “Converses poètiques” de Cela del 1959, el mateix any en què es va fer el primer “Col·loqui Internacional de Novel·la”, promogut per Carlos Barral, editor de Seix Barral. També s’hi va promoure el reconegut premi Formentor de les Lletres.
Però tant de debat cultural i intel·lectual molestava Franco, que va acabar prohibint uns premis que es van haver de traslladar a uns altres països. El 1967 es va lliurar el darrer guardó i no es va recuperar fins el 2011. Tot i que l’hotel Formentor ha estat, tradicionalment, la seu de les converses i el lliurament dels premis, aquests darrers anys la seu ha estat itinerant.
Ara aquest hotel pot passar de la cultura de les lletres a la cultura de l’audiovisual més comercial. Sembla que tant li fa la multa de l’ajuntament, perquè la facturació d’aquests establiments és enorme. Al de Formentor, en concret, hi podeu dormir a mitjan juliol, per exemple, a partir de 2.550 euros la nit.