Història d’una revista

VilaWeb

Susanna Ligero

03.09.2019 - 05:00

A finals de febrer de 2019 es publicava el número 100 de Mètode. La «Revista de Difusió de la Investigació de la Universitat de València» assenyalava aquesta fita amb una doble portada especial, un monogràfic dedicat als reptes presents i futurs de la ciència, i l’inici d’un cicle de conferències al voltant d’aquests desafiaments. Encara mancava, però, el colofó de les celebracions, que va produir-se el passat dijous 16 de maig amb la inauguració de l’exposició «Mètode: 100 números de ciència» a la Sala Oberta del Centre Cultural La Nau organitzada conjuntament amb el Vicerectorat de Cultura de la Universitat de València. A l’esdeveniment van acudir nombrosos membres del món acadèmic i de la cultura i l’art valencians, en bona part persones que han col·laborat i col·laboren amb la revista, i que la fan possible amb les seues aportacions. Periodistes, divulgadors, científics, fotògrafs, artistes… van congregar-se al claustre per a homenatjar aquesta publicació icònica de la Universitat.

El vicerector de Cultura i Esport, Antonio Ariño, va ser l’encarregat de donar la benvinguda als assistents i de presentar el director de Mètode, el biòleg i escriptor Martí Domínguez. Durant el seu discurs, Domínguez va recalcar la transformació de la revista des que va nàixer l’any 1992 fins a l’actualitat: d’una publicació en blanc i negre i d’abast circumscrit a la comunitat universitària a una revista a tot color que s’edita en tres llengües, que es distribueix per tot l’Estat i que ha sabut adaptar-se al pas del temps i dels formats, així com a l’arribada d’internet i de les xarxes socials. Tant el vicerector com el director de la revista van destacar el caràcter transversal de Mètode, i com les seues planes constitueixen la perfecta unió entre ciència i art.

Aquesta evolució de la revista es fa palesa en l’exposició, que podrà visitar-se fins al 15 de setembre en la Sala Oberta de La Nau a València. Les portades de cada número confeccionen una línia temporal complementada amb imatges i destacats extrets de les seues planes, un recull que plasma la varietat de temes que s’han tractat a Mètode des de multitud de punts de vista: agricultura, territori, genètica, biodiversitat, exploració espacial, dones i recerca científica… També ocupa un lloc destacat la sèrie de retrats dels homes i dones de ciència que han estat entrevistats a Mètode, com John Maddox, Lynn Margulis, Noam Chomsky, Umberto Eco, Richard Dawkins, Margarita Salas o Jocelyn Bell, entre molts més. Al terra, els visitants trobaran assenyalats moments clau des dels inicis de la revista sota la direcció d’Olga Dénia, com ara el disseny de la seua mítica capçalera a càrrec de Daniel Nebot, l’arribada de Martí Domínguez a la direcció, o el naixement de Mètode Science Studies Journal, la publicació anual en anglès que ha aconseguit entrar en índexs de revistes científics tan importants com Scopus o Latindex. L’espai expositiu està acompanyat per un breu vídeo en què col·laboradors de la revista i membres de la Universitat –entre ells la rectora, M. Vicenta Mestre– donen la seua visió del paper de la ciència, la divulgació i el paper que representa Mètode en aquest àmbit.

Llig la notícia completa al web de Mètode

Sussana Ligero, periodista i traductora, revista Mètode.

Què és Mètode?

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor