20.06.2023 - 21:40
|
Actualització: 29.06.2023 - 20:18
The Washington Post · Bryan Pietsch
S’ha activat una operació de recerca d’un petit submergible amb cinc persones que ha desaparegut en les profunditats de l’Atlàntic. L’embarcació va començar a explorar les restes del Titanic, però de diumenge ençà no se’n sap res.
Entre els passatgers del submergible, anomenat Titan, hi ha Hamish Harding, empresari d’aviació, pilot i aventurer experimentat. Què en sabem, sobre Harding i la resta de passatgers?
Qui és Hamish Harding?
Hamish Harding és el fundador i president d’Action Aviation, una empresa dels Emirats Àrabs Units que compra i ven avions. És britànic, té uns cinquanta anys i també presideix la secció d’Orient Mitjà de l’Explorers Club, que s’autodenomina “societat professional multidisciplinària dedicada a l’avenç de la investigació de camp, l’exploració científica i la conservació dels recursos”.
Les pàgines de Harding a les xarxes socials són plenes de fotografies d’avions, coets i vaixells i imatges de les seves aventures. En una publicació recent d’Instagram, es va mostrar “orgullós” d’anunciar que s’unia a l’expedició en el Titan. Segons que va dir, probablement seria l’única excursió d’aquesta mena que faria enguany a les restes del Titanic a causa de les males condicions. “Més novetats sobre l’expedició si el temps hi acompanya!”, va escriure.
El president de l’Explorers Club, Richard Garriott de Cayeux, va dir dilluns en un comunicat que Harding era a bord.
“El seu entusiasme per a aquesta expedició era palpable”, va dir De Cayeux, que afegí que havia parlat amb l’empresari feia poc. “Sé que desitjava fer exploracions en aquell lloc.”
A què es dedica l’empresa de Hamish Harding?
L’empresa, amb seu a Dubai, fundada el 2004, diu que ofereix serveis que inclouen “corretatge, gestió i finançament d’aeronaus”. S’anuncia com a especialista “a trobar a tot el món avions que són difícils d’aconseguir, amb capacitat per a fer la compra d’inventari, a més de proporcionar finançament basat en actius a alguns clients”.
Fa poc, en una entrevista de la publicació especialitzada Arabian Gulf Business Insight (AGBI), Harding va dir que el negoci creixia perquè la pandèmia del coronavirus havia estat una benedicció per al mercat dels avions de negoci.
“A la gent com nosaltres, amb connexions internacionals i iniciativa per a trobar coses, els va molt bé ara mateix”, va dir.
En què més s’ha aventurat Hamish Harding?
L’any passat, Harding va viatjar en el cinquè vol espacial tripulat de Blue Origin, l’empresa espacial privada fundada per Jeff Bezos, que és el president honorari de l’Explorers Club (Bezos és propietari de The Washington Post).
A l’entrevista de l’AGBI Harding va dir que el seu viatge a l’espai el va ajudar a veure el món des d’una perspectiva diferent després de passar “una bona estona mirant cap avall, a la Terra”.
El 2016, Harding va anar a l’Antàrtida amb l’astronauta retirat Buzz Aldrin, que gairebé es va morir després de tenir el mal d’altura. Així mateix, Harding té tres rècords mundials Guinness relacionats amb l’aventura, inclòs el de “més estona travessant la part més profunda de l’oceà en una sola immersió”, arran d’una excursió del 2021 a la fossa de les Mariannes, que va durar 4 hores i 15 minuts.
Qui més hi havia al submergible Titan?
Amb un preu de dos-cents cinquanta mil dòlars per persona, els passatgers del Titan no són turistes normals i corrents. L’operadora OceanGate comercialitza el viatge com una autèntica missió científica, no pas com un viatge de plaer. “No és una atracció de Disney”, deia un passatger en un vídeo promocional. “Hi ha molts riscs reals i molts desafiaments.”
A part el cost, més l’allotjament i el viatge d’anada i tornada a Terranova, al Canadà, el submergible és limitat a quatre passatgers més un pilot. La companyia, en un anunci de l’expedició a la web, diu que l’equip sol incloure un pilot, tres passatgers –que anomena “especialistes de la missió”– i un “expert en continguts”.
Harding va dir a Instagram que hi havia “un parell d’exploradors llegendaris” a bord, com ara el comandant naval francès retirat Paul-Henri Nargeolet, a qui OceanGate va presentar com un dels “experts en contingut que se’t poden unir a l’expedició”.
Nargeolet és el director d’investigació submarina d’E/M Group, una empresa de mitjans i exposicions que té una filial, RMS Titanic, dedicada a investigar el Titanic i fer exposicions centrades en aquell transatlàntic. Va néixer a Chamonix, França, i es va criar a l’Àfrica, segons la biografia de la seva empresa, que diu que ha fet unes tres dotzenes de viatges submergibles. E/M Group no ha respost a una sol·licitud de comentari sobre si Nargeolet era a bord del Titan.
Shahzada Dawood, empresari paquistanès amb seu al Regne Unit, i el seu fill Suleman també són a bord, segons que diu la seva família.