11.03.2024 - 21:40
The Washington Post · Widlore Mérancourt i Samantha Schmidt
Port-au-Prince, Haití. Primer, les bandes van blocar les carreteres cap a la capital d’Haití. Després, van atacar-ne l’aeroport. Ara han pres control del port principal de la ciutat, i priven la capital d’un dels seus darrers salvavides per a aconseguir menjar i subministraments en un país sumit en el caos.
Dimecres a la nit, desenes de membres de les bandes criminals del país van assaltar la terminal portuària més important de Port-au-Prince, van saquejar-ne contenidors i en van desactivar els sistemes de seguretat, de manera que van haver de suspendre les operacions de manera indefinida, segons Philippe Coles, president de Caribbean Port Services, que opera la terminal. “La paràlisi és total ara mateix. Les bandes en tenen el control”, diu Coles a The Washington Post.
El tancament del port podria tenir conseqüències desastroses per a una capital que, ara com ara, és controlada en un 80% per unes bandes que, durant aquesta setmana, han terroritzat els residents amb una onada d’assassinats, segrests i atacs contra comissaries de policia. El cap de setmana passat, milers de presos van escapar de les dues presons més grans del país.
La pudor de cadàvers als carrers ha empès algunes famílies a abandonar casa seva, segons que asseguren activistes pels drets humans. Els membres de les bandes han encerclat l’aeroport internacional, fet que ha forçat a suspendre els vols, i han calat foc a les estacions de policia. Els obstacles a les carreteres de tot el país han fet que sigui gairebé impossible d’arribar a la capital per terra. Mentrestant, la frontera d’Haití amb la República Dominicana continua tancada. Ni tan sols el primer ministre haitià, que a començament d’aquesta setmana va volar a Puerto Rico, ha pogut tornar al seu país.
“Tot s’ha aturat. Ni els subministraments mèdics ni els aliments no poden arribar a Port-au-Prince. Ara mateix no pot entrar res ni per mar, ni per aire ni per carretera”, explica un gerent del sector del transport marítim, que parla amb la condició d’anonimat perquè no està autoritzat a fer declaracions als periodistes. “És un desastre. El pròxim pas serà la fam.”
En un dia qualsevol, uns 5.000 contenidors passen pel port principal de la ciutat, l’APN, cosa que representa entre un 80% i un 90% del trànsit de contenidors a la capital. Si bé fora de Port-au-Prince hi ha ports que sí que funcionen, els lliuraments a la capital han esdevingut gairebé impossibles per la presència de les bandes. Com que el país importa la major part d’allò que consumeix, els contenidors portuaris carreguen productes bàsics –com ara arròs, pasta, llet i verdures fresques– i subministraments mèdics. L’APN també serveix com a terminal de combustible per al nord i el sud del país, però l’accés és impracticable, ara com ara. “Si fossis un cap de banda, el teu primer objectiu seria l’APN”, diu Ann Hauge, responsable d’un altre port d’Haití. I afegeix: “És la vena jugular de l’economia d’Haití.”
Els defensors dels drets humans adverteixen que l’aïllament d’Haití podria agreujar una crisi humanitària que ja és preocupant al país més pobre de l’hemisferi nord. “Si no podem accedir a aquests contenidors, Haití aviat passarà fam”, deia l’ONG Mercy Corps en un comunicat aquesta setmana.
Jean-Marc Biquet, cap de Metges Sense Fronteres a Haití, diu que hi haurà un risc molt gran d’escassetat de medicaments i sang les setmanes vinents. “Si no hi ha una reobertura aèria, portuària o viària, les institucions hospitalàries deixaran de prestar serveis ben aviat, incloent-hi Metges Sense Fronteres”, diu.
Uns dies abans de l’atac armat al port, les bandes van sabotejar la central elèctrica de la terminal, tallant-ne l’electricitat, i els productes alimentaris frescos crucials es van fer malbé.
A mesura que els atacs contra el port han anat escalant, els treballadors han pres ocasionalment la mesura desesperada d’apilar contenidors els uns sobre els altres per crear una barricada contra les bandes. Però dimecres a la nit això era impossible.
“L’equip de seguretat estava sota setge, bàsicament”, diu Coles. “Quan tens un grup de 50 o 100 pinxos amb aquestes armes de guerra, aquestes metralladores, qualsevol força de seguretat que puguis tenir és insuficient”, afegeix.
Coles explica que encara no ha avaluat els danys ni té xifres de la quantitat contenidors trencats. Primer, diu, va rebre informacions sobre la presència de membres de bandes que vagaven per la terminal i robaven mercaderies cap a les tres de la matinada de dijous. No va ser fins a la tarda d’aquell dia que el port va quedar lliure de membres de bandes.
“Amb tota aquesta activitat de les bandes, la policia ha de triar on es desplega”, diu Coles. I afegeix: “Havien de triar entre l’aeroport i el port, i crec que van triar l’aeroport.”
Els membres de la banda van aconseguir d’entrar dijous a la terminal del port per cinc o sis llocs diferents, incloent-hi l’accés principal. És probable que les bandes acabin tornant al port. Coles confia que sigui possible reprendre-hi les operacions d’ací a 24 hores o 48, però tan sols si la policia aconsegueix d’assegurar-lo. Fins i tot, en aquest cas, no és clar quan el port podrà restaurar l’energia. “Estic segur que les pèrdues seran força extenses”, diu.
Dimecres no es podien veure gaires agents de policia als carrers de Port-au-Prince. “La policia està lligada de mans i peus. No pot ni tan sols protegir la seva pròpia infrastructura”, diu Lionel Lazarre, cap de la Unió Nacional d’Oficials de Policia d’Haití.
A Port-au-Prince, alguns supermercats continuen oberts, però molts productes ja comencen a esgotar-se, mentre les bandes interrompen les rutes de subministrament a la ciutat. Molts residents tenen por d’aventurar-se als carrers controlats per les bandes per buscar menjar i aigua. També han saquejat supermercats i petites empreses.
“Haití no pot acceptar això”, diu Pierre Espérance, director de la Xarxa Nacional de Defensa dels Drets Humans d’Haití. I afegeix: “Hi ha una necessitat urgent que els ports reobrin i que els avions tornin a volar […] Molta gent es morirà si continuem en aquesta situació els pròxims dies.”
- Subscribe to The Washington Post
- Podeu llegir més reportatges del Washington Post publicats en català a VilaWeb