27.11.2020 - 12:56
La Taula del Tercer Sector Social de Catalunya i DIPLOCAT, en col·laboració amb la Facultat d’Educació Social i Treball Social de la Fundació Pere Tarrés-Universitat Ramon Llull, han fet el primer debat Europa Social sobre el dret a l’habitatge social, amb l’experiència de diversos territoris europeus: Catalunya, Finlàndia, Escòcia i Àustria, en concret la seva capital, Viena. Comptar amb un marc normatiu clar i concret en matèria d’habitatge és una de les claus d’èxit dels territoris europeus.
A la taula rodona hi han participat Carme Trilla, presidenta de la Fundació Hàbitat3 (Catalunya), Juha Kaakinen, CEO a Y-Foundation (Finlàndia), Susan Aktemel, directora executiva a Homes for Good (Escòcia), i Georg Niedermühlbichler, membre del Parlament de l’Estat de Viena i de l’Ajuntament de Viena (Àustria).
Javier Burón, gerent d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, ha fet una radiografia sobre la situació de l’habitatge social a Europa. Ha explicat que segons el darrer informe Eurostat: “Un de cada quatre europeus té serioses dificultats per pagar els costos de l’habitatge i es destinen més del 40% dels ingressos per pagar-lo”. Ha destacat també que Espanya és un dels cinc països en què els problemes en relació amb l’habitatge són més grans, juntament amb Grècia, Bulgària, Romania i Hongria. Burón ha avisat que es necessitaran dècades per poder acostar-se a les polítiques d’habitatge d’altres territoris europeus: “Per passar de menys del 2% (del parc d’habitatge social a Catalunya i Espanya) al 10% o superar el 20% no es podrà fer ni en dos, ni en tres, ni en deu ni en vint anys sinó que és un repte de país”. També preveu que, després de la Covid-19, hi haurà un fort augment de la demanda del lloguer, sobretot en les zones urbanes, i de la demanda d’habitatge social i assequible sobretot quan s’aixequin mesures extraordinàries, com les moratòries del pagament del lloguer i hipoteca. Pel que hi haurà un creixement molt alt de desnonaments i d’impagaments del lloguer.
El debat també ha permès veure les diferències pel que fa a la situació del parc d’habitatge social. Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector, ha apuntat que a Catalunya s’inverteix un 0,1% del PIB en polítiques d’habitatge enfront del 0,6% de la mitjana europea. Un repte majúscul que s’està abordant de manera molt diferent. Laura Foraster, secretària general de DIPLOCAT, ha assegurat que el dret a l’habitatge permet assegurar altres drets fonamentals de les persones, com el dret a la salut i l’educació. Tanmateix, les polítiques de les administracions públiques en matèria d’habitatge són molt diverses entre els estats membres de la Unió Europea.
Aquestes diferències s’evidencien, per exemple, en el parc d’habitatge social. A Catalunya és de l’1,6% (47.000 habitatges entre públics, d’entitats socials i cedits per particulars); a Finlàndia és del 13%, a Escòcia és del 23% (600.000 habitatges gestionats per municipis i associacions gestores d’habitatge) i a Àustria (24%) i, en concret a Viena, més del 60% dels vienesos i vieneses viuen en habitatges públics o socials, el que equival a més de 220.000 llars. La capital austríaca és tot un referent europeu perquè el seu consistori fa més de cent anys que promociona habitatge social.
Vuit recomanacions
A partir de les experiències dels diferents territoris, el debat Europa Social ha permès aprofundir en quins són aquells aspectes i mesures d’èxit clau per millorar les polítiques d’habitatge i assegurar l’accés a aquest dret a la ciutadania, sobretot la més vulnerable:
- Disposar d’una normativa clara i concreta: definició clara sobre qui té accés a l’habitatge social, foment de la construcció d’habitatge social apostant i prioritzant la qualitat, regular el suport públic a les persones per fer front a les despeses de l’habitatge, etc.
- Regular de forma exigent els habitatges socials per aconseguir l’excel·lència en la gestió.
- Crear polítiques concertades amb els agents privats.
- Donar incentius fiscals als propietaris particulars d’edificis i suport a la rehabilitació d’habitatges amb la finalitat de mantenir a preu baix els preus del lloguer.
- Invertir en la compra de sòl per a la construcció d’habitatge social i, així, disminuir la dependència amb el sector privat.
- Promoure la participació de les persones llogateres en el disseny i desenvolupament de les polítiques d’habitatge locals.
- Invertir en una infraestructura professional important: implicació de les universitats, creació de programes per implicar a les persones joves, etc.
- Crear xarxes robustes pel foment de l’habitatge social entre tots els agents que hi intervenen.