Quan el Grup 62 contraataca amb un nou premi literari

  • Anuncia la creació del premi Proa de narrativa a obra inèdita, després d'haver perdut l'edició del premi Sant Jordi · Parlem amb Elimi Rosales, director editorial del Grup 62, i Jordi Lon d'Òmnium

VilaWeb
Montserrat Serra
04.04.2019 - 21:50

El Grup 62 ha donat a conèixer avui la creació d’un nou premi literari a obra inèdita, el premi Proa de Novel·la, de periodicitat anual, obert a tothom i dotat amb 40.000€. Aquesta estratègia editorial coincideix amb el final del monopoli de Proa en la publicació de l’obra guanyadora del premi Sant Jordi. L’any passat, Òmnium Cultural va decidir d’obrir un concurs, al qual podien concórrer totes les editorials en llengua catalana, per a coeditar el premi durant els tres anys següents. El va guanyar el grup Enciclopèdia Catalana, que publicarà el Sant Jordi a partir d’enguany. Proa havia publicat el premi Sant Jordi d’una manera ininterrompuda des del 2001.

Quines han estat les motivacions del Grup 62 per a crear un nou premi literari, davant d’un mercat editorial en llengua catalana saturat de premis? Com ha reaccionat Òmnium Cultural? S’ho ha pres com un atac?

D’entrada, Emili Rosales, director editorial del Grup 62 (Proa és un dels segells del grup), defensa i destaca les singularitats del nou premi Proa de narrativa: ‘Hem volgut singularitzar-lo, de manera que serà un gran premi que no es publicarà pas pels volts de Sant Jordi, sinó al mes de novembre, per mirar d’ocupar la temporada de Nadal, que creiem que és un espai de venda de llibres que ha crescut els darrers anys i que no té cap gran premi que l’ocupi. Tots els grans premis literaris a obra inèdita es concentren per Sant Jordi. Per altra banda, la dotació del premi Proa és important, però no busca competir amb altres premis, no es troba pas entre els que sobresurten.’

Emili Rosales, director editorial del Grup 62.

Però certament, sense la pèrdua del premi Sant Jordi no hauria nascut el premi Proa. En aquest sentit, Rosales diu: ‘Amb l’actual circumstància de Proa, nosaltres apostem pel segell, que considerem que té un catàleg d’excel·lència tant pel que fa als clàssics com als autors actuals de literatura catalana. I en aquest últim àmbit, la creació d’un premi literari a obra inèdita ens és una eina útil i imprescindible per a continuar impulsant el reconeixement social de la literatura catalana.’

Però el mercat editorial no es troba ja saturat de premis? Rosales diu que a vegades hi ha aquest debat, però que ell s’ho ha de mirar des del punt de vista del Grup 62: ‘El grup el conformen deu segells, els quals cerquen una oferta diversificada. N’estem molt contents, dels premis que el grup publica: ja sigui el premi Ramon Llull, enguany lectura preferida de la gent; ja sigui el premi Josep Pla, que enguany ha ajudat a consolidar un autor, Marc Artigau; el premi Sant Joan o el premi Prudenci Bertrana… I pensant en el segell Proa, creiem que un premi literari li serà molt útil.’

Les raons econòmiques pesen en la creació del nou premi. Segons dades facilitades per Emili Rosales, aquests darrers anys, el Sant Jordi ha venut de mitjana entre 10.000 i 15.000 exemplars, una xifra significativa. Amb tot, no vol entrar a valorar la facturació i diu: ‘El premi Sant Jordi té una personalitat que tots coincidim a valorar. El premi Ramon Llull en té una altra, el Pla una altra… El premi Proa té la intenció de publicar una nova novel·la cada any, que tingui la possibilitat d’entrar en el catàleg de Proa, que és la columna vertebral de la literatura catalana avui.’

El comunicat del grup diu que ‘el guardó neix amb el propòsit d’impulsar l’excel·lència, la renovació i el reconeixement de la literatura catalana, com a continuació de la tasca editorial de Proa al llarg de les dècades’. Què entén Rosales per ‘renovació’ de la literatura catalana? Per una banda, diu que vol dir la invitació a incorporar nous noms i, de cara al jurat, posar l’atenció en els originals que plantegin novetats literàries’.

Emili Rosales nega taxativament que el Grup 62 hagi volgut declarar la guerra a Òmnium Cultural amb la creació d’aquest nou premi: ‘Al contrari, compartim amb Òmnium la voluntat d’eixamplar l’edició i la lectura de llibres en català.’ En aquest sentit, Rosales ha jugat a favor de les formes, perquè abans d’anunciar el premi amb un comunicat, ha trucat personalment a Marcel Mauri, vice-president d’Òmnium, i a Jordi Lon, membre de la comissió de Cultura dins la junta directiva d’Òmnium, segons que ha explicat Lon a VilaWeb.

Jordi Lon també manifesta que Òmnium ha rebut molt bé aquest nou premi, que rema en la mateixa direcció, la voluntat d’ampliar el nombre de lectors: ‘S’ha buscat una època de l’any que no estava ocupada i ajuda a desestacionar la diada de Sant Jordi, com fan la Setmana del Llibre en Català i altres, que miren de generar activitat literària a la tardor. A més, un nou premi ben dotat també implica més oportunitats per als escriptors i això també és positiu.’

Preguntat sobre l’excés de premis literaris en un mercat editorial reduït com el català, Lon diu que això és un debat que afecta tot el sector: ‘Personalment, crec que tenim massa premis a obra inèdita. Per això des d’Òmnium hem creat el premi a la millor novel·la de l’any, per a reconèixer l’esforç que fan els editors i perquè, si mirem altres països on la cultura és important, els premis es donen a obra publicada. Però aquest és un debat on estem tots implicats, Òmnium també, perquè publiquem molts premis a obra inèdita.’

Segons Jordi Lon, el nou premi Proa de Novel·la no perjudicarà el premi Sant Jordi, sinó que seran dos premis complementaris. I també explica que el segell Proa continuarà optant d’aquí a tres anys a publicar el Sant Jordi, tal com li ha assegurat Emili Rosales. ‘Tenim una relació molt cordial amb Emili Rosales’, assegura Lon, que també diu que, segons les bases vigents, Edicions Proa podria optar a publicar el Sant Jordi en els anys a venir. Això sí, en coedició amb Òmnium i només per a un període de tres anys.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor