18.03.2025 - 14:46
|
Actualització: 18.03.2025 - 17:54
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha assegurat que el traspàs de Rodalia continuava viu després de l’acord amb els sindicats ferroviaris que l’aigualeix. En la negociació perquè desconvoquessin la vaga, el govern espanyol els ha concedit que l’empresa nova, Rodalies de Catalunya, no tingui participació majoritària de la Generalitat i que continuï subordinada al Grup RENFE, cosa que vulnera substancialment l’acord amb del novembre del 2023 entre el PSOE i ERC. Paneque considera que és un canvi quirúrgic perquè els treballadors mantinguin el conveni i la mobilitat entre empreses. “Ni els treballadors s’han mostrat contraris al traspàs ni això el toca de mort. Al contrari: ens permet de fer un pas definitiu”, ha dit.
Així i tot, es va fent clara la diferència entre el relat del govern i el d’ERC. El president dels republicans, Oriol Junqueras, ha dit que acceptaven provisionalment la majoria espanyola en l’accionariat per no obrir un conflicte amb els treballadors, però ha posat un termini de dos anys perquè la nova empresa mixta passi a estar adscrita a la Generalitat. Conscient que els republicans són un soci decisiu del govern, Paneque els ha donat les gràcies repetidament per la col·laboració, però ha evitat de comprometre’s amb el termini. “Situem-nos en el present. Esquerra Republicana ha marcat aquest termini i no diem que no, però acabem de desplegar les eines del 2025, que no són menors, i comencem a caminar. Això ha costat molt”, ha dit. De moment, els estatuts de l’empresa recolliran “el percentatge diferencial en favor de RENFE” però no pas aquest termini de dos anys. “Els estatuts d’una empresa no poden veure futuribles”, ha dit. L’únic compromís del govern és que s’haurà constituït abans d’acabar l’any.
A banda l’accionariat, hi ha més aspectes que són en entredit després de l’acord amb els sindicats. Per exemple, si els trams que es vagin traspassant a Rodalies de Catalunya s’exclouran del catàleg de la Xarxa Ferroviària d’Interès General de l’estat espanyol. El govern del president Salvador Illa va demanar a mitjan gener a Madrid que ja se n’exclogués el tram de la R1 entre la futura estació de Bifurcació Sagrera –no inclosa– i la de Maçanet-Massanes. D’entrada, doncs, aquest tram s’havia de segregar del catàleg i la titularitat de les infrastructures havia de passar d’ADIF a IFERCAT, l’operador de la Generalitat, però els treballadors hi estaven en contra perquè deien que això perjudicaria la interoperabilitat de la línia. Ara, l’acord diu que “la interoperabilitat d’aquesta línia estarà garantida donant continuïtat a la situació actual a través d’una encomana de gestió, o a través de l’instrument equivalent en la legislació catalana, entre la Generalitat i ADIF”.
Avui, Paneque ha negat que aquest punt de l’acord vulgui dir que les línies no s’acabaran segregant mai. La justificació que ha donat a l’acord és que els sindicats estaven preocupats perquè el traspàs es faci “sense que hi hagi cap desconnexió en l’àmbit de la seguretat ferroviària”, i que caldrà prendre mesures per a continuar complint els criteris estipulats per la Unió Europea. “Quan es faci el traspàs, hi haurà d’haver una oficina catalana de seguretat ferroviària que farà les funcions que fa ara l’oficina espanyola”, ha explicat.
En tot cas, Paneque ha reivindicat que per ara n’hi ha prou en les modificacions amb la governança: una nova empresa amb seu a Catalunya. Tot i que les decisions estratègiques s’hauran de prendre per majoria qualificada i això donarà dret de veto a Madrid, el govern considera que el sol fet de prendre les decisions del Principat estant és un canvi determinant. “No és una cosa menor. Ho és tan poc que entre el 2010 i el 2025 no havia passat mai”, ha dit la consellera. També ha insistit que hi ha àmbits d’actuació més enllà del traspàs, com la millora de les infrastructures –que ara com ara depèn de la inversió espanyola– o el Pla Endreça amb les mesures més urgents. Aviat, ha dit, n’anunciaran de noves.
Paneque compareixerà demà al parlament per a donar explicacions del caos ferroviari dels últims dies i dels avenços de les negociacions amb ADIF, RENFE i el ministeri de Transports espanyol.