16.04.2024 - 13:35
|
Actualització: 03.05.2024 - 11:46
La portaveu del govern, Patrícia Plaja, ha defensat el model actual d’immersió lingüística davant la proposta que ahir va fer Alhora, el partit impulsat per Clara Ponsatí i Jordi Graupera, de cara a les eleccions de Catalunya: canviar el model actual, que diuen que no funciona bé, per una xarxa doble d’escoles, una amb el 100% en català i una altra on el castellà també sigui llengua vehicular. “La immersió és un model d’èxit i l’escola catalana continua essent un model de referència”, ha dit.
Plaja no comenta mai les propostes electorals que fan els partits, però ha justificat que faria una excepció a la norma per “la rellevància del tema”: “El govern sempre treballa per reforçar i millorar el model d’immersió lingüística. Ho hem fet aquesta legislatura i ho farem.” Ha dit que l’objectiu del govern és protegir el model educatiu contra les sentències judicials que introdueixen el castellà a la docència: “Volem preservar el model d’escola catalana davant els atacs judicials que han volgut minar-lo. Cal continuar-ho fent per garantir el ple coneixement de la llengua catalana per a tota la societat.”
Alhora justifica la necessitat de canviar el model educatiu amb dades de l’enquesta sobre drets dels infants i adolescents a Catalunya del 2021 que fa el Síndic de Greuges, que exposen que el català tan sols té un “ús exclusiu” per part dels professors en el 75% de l’horari lectiu en el 15% d’escoles i el 17% d’instituts. Alhora diu que un model de dues xarxes faria que aquesta xifra cresqués fins al 30%. Val a dir que, el document del Síndic també matisa que, si la categoria és “ús predominant” del català en el 75% de l’horari lectiu, el percentatge actual ja és més elevat, no pas del 15% sinó del 34% dels centres de primària i no el 17% dels instituts sinó el 32% amb “una alta vehicularitat en català”.
La proposta d’Alhora és canviar del model actual a un de doble, amb dos sistemes funcionant paral·lelament i que els pares podrien escollir. Proposen de crear una xarxa escolar 100% en català, en què s’eduqui l’alumne per fer ús de la llengua catalana en totes les circumstàncies –a classe, però també al pati i en més activitats– i es forci els professors a complir el projecte lingüístic que els pares han escollit. Per una altra banda, hi hauria una altra xarxa d’escoles que combinaria el català i el castellà com a llengües vehiculars. Per garantir l’aprenentatge del català en aquestes escoles, Alhora proposa de fer avaluacions del nivell de català dels alumnes en diversos estadis de l’escolarització obligatòria i posterior.