14.03.2023 - 17:56
|
Actualització: 14.03.2023 - 19:35
El govern ha presentat avui la campanya “Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure”, que recupera la figura de la Queta i l’actualitza. Dins les accions per a fomentar l’ús de la llengua, el Departament de Cultura impulsa una acció de sensibilització per a modificar actituds lingüístiques i incrementar l’ús del català entre els ciutadans. Per fer-ho possible, ha traslladat a l’actualitat la protagonista de la campanya del 2005 “Dóna corda al català”. La nova versió de la Queta vol ser un personatge d’animació que representa la diversitat de la societat catalana del 2023 amb moltes veus i maneres de parlar.
Els objectius de la nova campanya són reforçar els valors de cohesió i tolerància associats a la llengua catalana perquè tots els ciutadans, amb independència de la llengua habitual, la percebin com una llengua compartida; motivar els ciutadans perquè, partint de l’ús lingüístic de cadascú, facin petits gests i incrementin l’ús del català, tant si el fan servir habitualment com si només el fan servir esporàdicament o poques vegades; i diluir o reduir els prejudicis sobre la llengua de l’interlocutor a partir del seu aspecte o ocupació, facilitant la percepció que emprar més el català és un bé col·lectiu.
És previst que la campanya duri dos anys i tindrà diferents fases. En la primera es farà públic l’espot animat amb una cançó interpretada pels integrants de The Tyets, Oriol de Ramon i Xavier Coca, la cantant de Koers, Kelly Isaiah, i les integrants de Marala Trio, Sandra Monfort, Clara Fiol i Selma Bruna. També s’ofereix una web amb recursos per a mantenir i aprendre la llengua.
Durant aquests dos anys es presentaran noves Quetes personalitzades i es faran accions per tot el Principat. La Queta es farà conèixer en els àmbits sanitari, de videojocs i educatiu. De fet, en l’espot ja es pot veure la Queta en àmbits diferents per demostrar que “es pot parlar en català en totes les situacions”.