14.03.2025 - 14:46
|
Actualització: 14.03.2025 - 17:45
El govern espanyol negocia amb els sindicats del sector ferroviari la possibilitat que la nova empresa que hauria de gestionar els trens de Rodalia de Catalunya s’integri dins del grup RENFE a tots els efectes. Segons que informa l’Agència Catalana de Notícies (ACN), això consta en un esborrany d’acord que el Ministeri de Transports espanyol i els sindicats de RENFE i ADIF per a desconvocar la vaga que havia de convocar dilluns. Aquest acord aniria en contra d’allò que van pactar el PSOE i ERC, que deia que la nova empresa estaria “segregada de RENFE Viajeros”. La fórmula prevista era que la nova empresa tindria un conveni de col·laboració amb RENFE Viajeros, un escenari molt diferent que no pas que sigui una empresa més dins del grup RENFE.
L’esborrany en negociació estipula que la nova societat mercantil Rodalia Catalunya S.A., amb participació conjunta de Renfe Viajeros S.A. i la Generalitat de Catalunya, s’inclourà dins el grup Renfe a tots els efectes, amb respecte i garantia dels drets laborals. També preveu que el domicili social sigui a Catalunya. A més, explicita com serà el consell d’administració, que tindria nou membres quatre proposats per Renfe Viajeros, quatre per la Generalitat i un president amb vot de qualitat, també proposat pel govern català.
A més, l’esborrany també preveu que Adif continuï gestionant íntegrament la línia R1, entre la Sagrera i Maçanet-Massanes, un cop se’n traspassi la titularitat. Fa dos mesos, el govern va demanar formalment al ministeri espanyol que comenci els tràmits per al traspàs de la línia R1 excloent de la Xarxa Ferroviària d’Interès General de l’estat espanyol el tram que va entre la futura estació de Bifurcació Sagrera i la de Maçanet-Massanes, amb la idea que la gestionés l’empresa de la Generalitat Ifercat. Inicialment, el tram entre Molins de Rei i Bifurcació Sagrera havia de continuar en mans d’Adif.
Aquest punt també incompliria l’acord amb ERC, perquè es va pactar que el govern espanyol traspassaria a la Generalitat la titularitat de la infrastructura sobre la qual circulin els trens que opera exclusivament la Generalitat i que es poden excloure de la Xarxa Ferroviària d’Interès General. En aquest punt, s’explicitava el traspàs de la infrastructura de la línia del maresme de l’R1, la línia Papiol – l’Hospitalet – Vic – Puigcerdà de l’R3 i la línia Sant Vicenç de Calders de l’R2.
Els sindicats CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersindical-SF i Semaf han convocat diverses aturades totals i parcials per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, i també l’1 i el 3 d’abril, en protesta pels incompliments dels acords signats el 2023 que van permetre desconvocar una vaga anterior sobre el traspàs de Rodalia a la Generalitat i la privatització del transport de mercaderies.
Des de dijous, el ministeri de Transports espanyol i els representants sindicals negocien la proposta que el nou operador de Rodalia continuï dins Renfe, que fonts sindicals valoren positivament. Fonts sindicals han explicat a l’ACN que la proposta d’integrar el nou operador dins Renfe prové del ministeri i que la valoren positivament, però insisteixen que les negociacions continuen i que, de moment, la vaga es manté. Fonts del ministeri eviten comentar els detalls de les converses i insisteixen que treballen per evitar la vaga.
Des de la conselleria de Territori, eviten fer comentaris i destaquen que treballen per evitar la vaga i que encara no hi ha cap acord tancat. En una conferència de premsa aquest matí, la consellera Sílvia Paneque ha dit que continuen treballant per desconvocar la vaga: “Tots voldríem donar garanties suficients als sindicats perquè la desconvocatòria sigui possible, però encara tenim dies al davant.” A més, ha remarcat que el traspàs de Rodalia no afecta ni els drets econòmics ni sociolaborals dels treballadors de Renfe i Adif.
L’esborrany també preveu aspectes sobre el transport de mercaderies i, si finalment es concreta, els sindicats es comprometen a desconvocar les aturades previstes.