12.07.2022 - 12:56
|
Actualització: 12.07.2022 - 16:20
El president espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat durant el debat de política general al congrés espanyol que l’executiu espanyol bonificaria el 100% dels preus dels “abonaments de diversos viatges” dels trens de servei públic operats per Renfe, incloent-hi Rodalia, Cercanías i mitja distància. Sánchez, tanmateix, no ha donat més informació sobre l’abast de la mesura, i ara com ara no se sap quins abonaments afectarà i quins no.
La mesura, que entrarà en vigor el primer de setembre i durarà fins el 31 de desembre, amplia així la bonificació d’un 50% anunciada al juny. La mesura pretén d’incentivar el transport públic en un context d’escalada del preu del carburant, i emula mesures preses per uns altres estats membres de la UE com ara el bitllet estival de 9 euros aplicat a Alemanya que permet de fer viatges il·limitats al sistema ferroviari alemany. Sánchez ha afegit que espera que les comunitats autònomes puguin complementar l’esforç de l’administració espanyola i s’avinguin a ampliar fins al 50% o el 60% la rebaixa d’un 30% dels preus del transport metropolità anunciada el mes passat pel govern espanyol.
En la mateixa intervenció, Sánchez també ha anunciat un nou impost a les entitats financeres –”que ja es comencen a beneficiar de les pujades dels tipus d’interès”– i també d’un nou impost sobre els beneficis extraordinaris de les companyies elèctriques. “Aquest govern no tolerarà que hi hagi empreses o individus que s’aprofitin de la crisi a costa de la majoria. […] Es parla sovint dels beneficis caiguts del cel, però, en realitat, surten de la butxaca dels consumidors que paguen els rebuts.”
L’objectiu de l’executiu espanyol és que aquestes dues taxes, que seran vigents durant dos anys, recaptin uns 3.500 milions anuals, 2.000 dels quals corresponents a l’impost sobre el benefici extraordinari de les elèctriques i 1.500 dels quals corresponents a l’impost sobre les entitats financeres.
El govern català en demana més informació
La portaveu del govern català, Patrícia Plaja, ha dit que era aviat per a avaluar la mesura: “No en coneixem la lletra petita.” Amb tot, Plaja ha recordat que l’ATM ja es va afegir al descompte original d’un 50% anunciat al juny, i ha explicat que, si la tarifa de rebaixar el preu dels serveis era aplicable, el govern no entraria a la crítica per la crítica. Ara, en conferència de premsa ha advertit que caldria veure com es concretaven les mesures.
En aquest sentit, ha recordat que fa uns dies Sánchez ja va dir que el govern espanyol assumiria el 30% del cost dels abonaments autonòmics i locals de transport i el 50% dels de caràcter espanyol sense haver parlat amb les operadores ni amb l’Autoritat del Transport Metropolità. I ha afegit: “Seria fàcil fer cants de sirena i dir que, allò que el govern espanyol ha anunciat, el català ho dobla. No: les mesures s’han d’estudiar.”
El vice-president i conseller de Territori i Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, per la seva banda, ha titllat de populista la mesura en un missatge a Twitter: “Situa el transport públic al límit del col·lapse econòmic i de servei.” I ha conclòs: “El que esperen els usuaris de Rodalia-Renfe és que funcioni, no que sigui gratis.”
El que esperen els usuaris de Rodalies-Renfe es que funcioni, no que sigui gratis. Aquesta mesura populista situa el transport públic al límit del col·lapse econòmic i de servei. https://t.co/7Udwnv44ZP
— Jordi Pu1gnerO (@jordiPuignero) July 12, 2022