El govern i ERC escenifiquen un acostament polític amb Rodalia

  • Paneque i Alamany anuncien que la nova empresa mixta serà operativa a partir del cap d’any del 2026

VilaWeb
17.02.2025 - 15:12
Actualització: 17.02.2025 - 17:39
00:00
00:00

El govern de la Generalitat i el seu soci principal, ERC, han escenificat un acostament polític, després d’un mes de fredor pel descarrilament del pressupost. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i la secretària general dels republicans, Elisenda Alamany, han anunciat avui com “un acord històric” la certificació del traspàs de Rodalia. Tan sols se n’ha anunciat el calendari –la nova empresa mixta serà operativa a partir del cap d’any del 2026– i s’ha formalitzat que l’executiu del president Salvador Illa subscrivia l’acord a què ja van arribar els republicans i el PSOE, el novembre del 2023, per a investir Pedro Sánchez president. A la pràctica, tot continua igual com llavors. “Era un acord entre partits i ara és un acord entre governs”, ha dit Alamany.

Al gener, els republicans van explicar que es negaven a continuar negociant el pressupost de la Generalitat si abans no es complien els acords que ja havien signat amb els socialistes. Paneque, portaveu del govern, ha mirat de complaure’ls les últimes setmanes amb reconeixements sistemàtics de la feina feta pel govern anterior. Avui hi ha tornat, tot agraint a ERC “les setmanes de treball conjunt” i reconèixer que el traspàs és “una demanda que ha estat històrica” i que “va ser iniciat pel govern del president Pere Aragonès”. Paneque també ha volgut insistir que el govern s’imposa la “màxima exigència amb els compromisos adquirits amb Esquerra Republicana”.

Alamany, tanmateix, no ha especificat si l’acte d’avui facilita que ERC pugui donar suport al pressupost o als suplements de crèdit que s’han de votar per a la pròrroga. “Som en la màxima exigència cap al govern de la Generalitat d’uns acords que estaven presos. Hem millorat l’acord que havíem impulsat, l’hem concretat i ho hem de celebrar. Hem de continuar fiscalitzant i condicionant amb la mateixa ambició”, ha reblat.

ERC diu que no té por del dret a veto de Madrid

En la lletra petita, hi ha dos aclariments: que els estatuts de l’empresa es presentaran el mes de març vinent i que, a partir del primer de gener del 2026, l’empresa Rodalies de Catalunya tindrà la titularitat de la gestió de totes les línies de Catalunya –encara que la transferència dels actius de cadascuna de les línies serà progressiva i trigarà molt més temps. Aquest vespre, després de la reunió de la Comissió Bilateral d’Infrastructures entre Madrid i la Generalitat, tal volta se’n sabran més detalls. Fins ara, l’estructura del pacte es manté: Rodalies de Catalunya serà una empresa mixta amb participació majoritària de la Generalitat, amb un president proposat per la Generalitat i que tindrà vot de qualitat, però el govern espanyol tindrà el 50% del consell d’administració de l’empresa i les decisions estratègiques s’hauran de prendre per una majoria qualificada –és a dir, més de la meitat.

Alamany ha assegurat que ERC no està preocupada pel detall que l’estat hagi de participar de les decisions estratègiques. “No ens preocupa perquè hi ha participació majoritària de la Generalitat”, ha dit. A parer seu, aquesta clàusula tan sols és procedimental: “Com en tota societat mercantil s’han de garantir els drets d’aquells socis minoritaris, en aquest cas el govern de l’estat”. En tot cas, els republicans estan convençuts que les decisions estratègiques sobre el país s’hauran de negociar cada vegada i continuen demanant la concreció del finançament singular per a tenir-hi més poder de decisió. “Entenem que són acords complexos i que sovint caldrà tensar postures a favor de Catalunya”, ha admès Alamany.

Ara per ara tampoc no hi ha novetat sobre les inversions. A mitjan gener, el govern va explicar que havia aprovat de demanar al Ministeri de Transports espanyol que comencés els tràmits per al traspàs del tram de la línia R1 que circula entre la futura estació de Bifurcació Sagrera i la de Maçanet-Massanes. Així doncs, durant un temps indeterminat, una part de la primera línia traspassada a la Generalitat continuarà en mans d’Adif. Llavors, el govern adduïa que la bifurcació de Sagrera donava servei a altres infrastructures de competència estatal, de manera que havia de continuar inclosa a la xarxa ferroviària d’interès espanyol. Avui, Paneque ha promès que hi haurà altres traspassos i que això “no vol dir que la Sagrera no sigui mai traspassada, sinó que ho hem d’anar fent per trams”.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor