17.02.2025 - 21:20
La comissió bilateral d’Infrastructures entre la Generalitat de Catalunya i l’estat espanyol ha aprovat la creació d’una empresa mixta per gestionar Rodalia, una volta d’haver-se anunciat el traspàs del servei. L’acord s’ha formalitzat aquesta tarda després de la trobada entre la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i la secretària general d’ERC, Elisenda Alamany.
Paneque i el secretari d’estat de Transports espanyol, José Antonio Santano, han explicat en conferència de premsa que la nova societat es constituirà abans d’acabar l’any, amb majoria de participació de la Generalitat. El consell d’administració estarà format per representants de la Generalitat i l’estat a parts iguals, i la gestió completa del servei començarà el primer de gener de 2026. Paneque ha destacat que la fórmula de l’empresa mixta assegura el traspàs amb totes les garanties jurídiques necessàries. Per la seva banda, Santano ha afirmat que els drets dels treballadors de Renfe quedaran “perfectament salvaguardats” amb aquest acord.
Traspàs de la línia R1 i nou Pla de Rodalies 2026-2030
La reunió també ha abordat el traspàs de la línia R1 de Rodalia, especialment pel que fa a un tram del Maresme que la Generalitat ha demanat excloure del catàleg de xarxa ferroviària d’interès general. S’ha acordat completar l’inventari de les instal·lacions a traspassar i la seva valoració econòmica en un termini màxim de tres mesos. Posteriorment, l’acord haurà de passar per la Comissió de Traspàs i la Comissió d’Afers Econòmics i Fiscals, i ser aprovat pel consell de ministres espanyol.
Durant la trobada, s’ha avançat en la redacció del Pla de Rodalia 2026-2030, que es preveu de validar el mes de juliol. El pla inclou projectes com l’estació intermodal a Tarragona, l’augment de capacitat a l’estació de Martorell, la duplicació de la línia entre Montcada i Parets, i la millora de la connexió Tarragona-València al nus de Vila-seca.
Grup de treball per a la demarcació de Girona
Entre més temes, s’ha decidit crear un grup d’anàlisi per abordar les necessitats del sector empresarial i logístic de la demarcació de Girona en relació amb el transport ferroviari de mercaderies. També s’ha acordat signar un protocol per impulsar la segona fase de la variant de Figueres de la línia Barcelona-Portbou.
Paneque ha atribuït els acords a la “lleialtat institucional” amb el govern espanyol, mentre que Santano ha destacat el diàleg entre administracions i ha assenyalat que s’han normalitzat les relacions bilaterals entre els dos governs.