02.09.2021 - 17:10
|
Actualització: 02.09.2021 - 19:26
El govern municipal de Barcelona ha reclamat que s’implanti un sistema de pagament per l’ús de les autopistes que hi ha a Catalunya, que en gran part han passat a ser gratuïtes arran de la fi de les concessions dels peatges. La segona tinent batlle de la ciutat, Janet Sanz, ha demanat “un model que funcioni, que desincentivi l’ús del cotxe privat i que incorpori el pagament per ús”.
Sanz vol una proposta “realista, realitzable i que es comenci a aplicar com abans millor” per “no generar una expectativa” entre els ciutadans que animi a circular per les autopistes. “Ens genera un problema de contaminació, no només a Barcelona, a tot el país”, ha justificat.
Les dues autopistes que la Generalitat gestiona i han quedat lliures de peatges, la C-32 nord i la C-33, són dues vies ràpides d’accés a Barcelona. Sanz ha reclamat: “Davant de la fi del model de gestió privada, el que necessitem és gestió pública.” També ha justificat la petició perquè les directrius de la Unió Europea estableixen que el 2024 totes les vies d’alta capacitat –és a dir, autopistes i autovies– han de tenir una gestió pública que en desincentivi l’ús.
Davant la possibilitat d’incorporar un peatge urbà per limitar l’entrada a Barcelona, Sanz ha dit que és una possibilitat que estudien al si del govern local, però ha instat els governs de la Generalitat i espanyol que treballin plegats per aplicar un model de pagament a l’ús que desincentivi el vehicle privat.