26.03.2025 - 20:40
|
Actualització: 26.03.2025 - 20:47
Al monestir de Santa Maria de Vilanova de Sixena s’ha fet avui l’acte de reobertura al màxim nivell institucional. Les autoritats s’han vantat que finalment, després de gairebé tres anys d’obres, ja s’exposa públicament una part del centenar de peces artístiques que van ser espoliades a Catalunya, arran de l’aplicació de l’article 155 de la constitució espanyola, amb què la Generalitat fou intervinguda. I ja han deixat clar que en volen més.
El president de l’Aragó, Jorge Azcón, ha dit que avui era “un dia històric i especial”, però que ara esperen que el Tribunal Suprem espanyol ordeni de traslladar també les pintures murals que hi ha al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). “L’esplendor de Sixena no serà total fins que els frescs de l’anomenada Capella Sixtina del Romànic no tornin al lloc d’on van ser arrencades i espoliades”, ha dit.
Aunque hay ministros que no quieren entenderlo, la devolución de los bienes y frescos expoliados de Sijena es un acto de justicia.
Os animo a visitar Sijena, desde este sábado, y disfrutar de algunos de los bienes que ya se han recuperado. pic.twitter.com/6dBDLrvVaY
— Jorge Azcón (@Jorge_Azcon) March 26, 2025
“La devolució dels béns i dels frescs és un acte de justícia i no de política que, encara que hi hagi ministres que ho posin en dubte, té a veure amb el compliment de la legalitat”, ha insistit el president de l’Aragó. Per ell, la recuperació dels béns és “un exemple de la tenacitat dels aragonesos en la justa defensa del nostre patrimoni i de la nostra història”. En la mateixa línia, la consellera de Cultura de l’Aragó, Tomasa Hernández, ha dit que Sixena recupera “una esplendor que mai no havia d’haver vist reduït” i que el propòsit de l’executiu aragonès és el retorn del patrimoni “espoliat”.
Prèviament a l’acte inaugural, per a donar més solemnitat a l’esdeveniment, a la sala capitular del monestir s’ha fet una reunió del consell de govern, en què han participat els consellers i uns quants directors generals de l’executiu autonòmic; ex-presidents; la presidenta de les Corts de l’Aragó, Marta Fernández; la justícia d’Aragó, Concepción Gimeno; el president de la Diputació d’Osca, Isaac Claver; diputats, batlles, representants del Consell Comarcal dels Monegres; i membres de l’Assemblea Espanyola de l’Orde de Malta.
En total, el museu exposa vint-i-vuit obres, dinou de provinents del Museu de Lleida i nou del MNAC, vora un terç del total. La resta del centenar d’obres procedents de Catalunya són emmagatzemades en un extrem de la nau. Cal recordar que experts havien posat en qüestió l’estat de conservació dels béns per les condicions de temperatura i humitat a l’interior del monument, i el govern aragonès ha reconegut que ha hagut de restaurar vint-i-una obres.