12.02.2025 - 19:39
|
Actualització: 12.02.2025 - 21:11
La gota freda del passat 29 d’octubre va danyar greument proves clau corresponents a l’incendi de Campanar, que es trobaven dipositades en un complex a Riba-roja. Així consta en una diligència del jutjat d’instrucció 9 de València, que investiga l’incendi ocorregut el 22 de febrer de 2024, que es va saldar amb deu víctimes mortals que residien a l’edifici del carrer de Rafael Alberti del barri del Campanar.
El dipòsit de peces de convicció, que són aquells objectes o elements materials que s’utilitzen com a prova en un procés judicial, ha comunicat al jutjat la relació de peces dipositades i custodiades en aquest servei i que han estat destruïdes perquè són greument malmeses per la gota freda. Un dels objectes destruïts és el motor compressor d’un frigorífic, que es considerava, segons l’informe policíac, l’únic focus del foc. Tot i això, fonts del TSJ del País Valencià expliquen que ja s’havien analitzat i fet un informe pericial sobre les proves ara destruïdes i que, per tant, no es preveu cap repercussió en la instrucció del procediment.
També s’han destruït fragments metàl·lics dels panells que recobrien la façana de l’edifici, per la qual el foc es va propagar amb gran rapidesa, formats per una capa externa metàl·lica, una capa intermèdia d’una substància sòlida i una capa interna metàl·lica o un fragment del material situat entre la paret de l’edifici i els panells exteriors, arreplegats en un pot de vidre. També restes de substància sòlida sotmesa a l’efecte de la calor del foc, arreplegats en un pot de vidre, trobats adherits en una de les xapes metàl·liques despreses de la façana.
Segons va informar la Conselleria de Justícia el passat 6 de desembre, aquest departament treballava de manera coordinada amb equips tècnics i operatius per a mantenir la integritat de les evidències i peces de convicció, tot adoptant totes les mesures per a assegurar que tant les peces com la documentació continuessin el seu curs sense que els danys soferts afecten els processos legals.
El complex de Riba-roja, propietat de la Conselleria d’Economia i Hisenda, alberga espais cedits a la Conselleria de Justícia. Entre ells, destaquen el dipòsit de la Unitat Administrativa de Suport als Arxius Judicials i l’equip de peces de convicció del Servici Comú Processal d’Assumptes Generals (SCAG) de València. La inundació va afectar tant les infrastructures com al material emmagatzemat. De les trenta mil peces que custodiava el SCAG en el dipòsit de Riba-roja, es van veure afectades les peces que es trobaven en els primers prestatges corresponents al Partit Judicial de València i de l’Audiència Provincial.
Segons les estimacions, el 15% del material es troba danyat, encara que no es podia concretar encara l’estat i possible utilitat de conservació de les peces. La Sala de Govern del TSJ del País Valencià va autoritzar mitjançant un acord del 20 de novembre la neteja immediata dels soterranis de l’Arxiu Territorial i el trasllat de les peces de convicció no afectades a un altre espai per a garantir la conservació i la cadena de custòdia.