La gota freda obre un interrogant a segon de batxillerat: hi haurà nova selectivitat?

  • Professors i sindicats no veuen amb bons ulls la proposta de la conselleria, que demana de dedicar més hores a les matèries de selectivitat en compte de fer tutoria i l'assignatura optativa

VilaWeb

Text

Alba Tebar Gutiérrez

14.11.2024 - 21:40

La llista de conseqüències de la gota freda a bona part del País Valencià és llarguíssima. El cost en vides humanes és, sens dubte, la part més important i més dramàtica, però, a més, la població haurà de fer front a una nova realitat que no havia previst. Un dels sectors més damnificats és el de l’educació: milers d’alumnes han perdut molts dies de classes. I aquesta pressió és doble per als estudiants de segon de batxillerat, que hauran de fer els exàmens de selectivitat abans de sis mesos.

En vista d’aquesta situació excepcional, la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació ha fet una proposta als centres educatius que reprenen l’activitat després de l’aturada pels efectes de la gota freda. Els proposen de substituir les hores de tutoria i de l’assignatura optativa per les matèries que entren a la selectivitat. D’aquesta manera, els alumnes de segon de batxillerat recuperarien hores per anar ben preparats a la selectivitat. Per aconseguir-ho, es permetrà als centres d’adaptar els horaris segons les necessitats. Però els professors i sindicats no ho veuen amb bons ulls, i demanen consens i celeritat a l’hora de prendre decisions d’ara endavant.

Situació delicada a les aules 

La situació actual és precària. Aquesta setmana s’han començat a resituar alumnes dels centres més damnificats en nous espais, amb totes les dificultats d’adaptació que això implica, tant per als alumnes com per als professors. Actualment, hi ha tres menes de centres educatius: els de reincorporació immediata, és a dir, que no han tingut danys materials i que ja han reprès les classes; els que necessitaran reparacions i que estaran disponibles d’ací a un mes; i els centres on no es podran fer classes aquest curs perquè hi ha massa feina de reparació. La idea és que els alumnes d’aquests darrers centres estudiïn en mòduls pre-fabricats, però mentre no s’hagin instal·lat cal enviar-los a algun altre centre.

En vista d’aquesta situació d’excepcionalitat, l’anunci de la conselleria no ha estat ben rebuda per professors i sindicats. El Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV) lamenta que la conselleria prengui decisions sense negociar amb els sindicats, i demana que les adaptacions que es proposin tinguin consens abans de fer-les públiques. “L’STEPV veu complicat que els centres acollidors puguen flexibilitzar l’horari de l’alumnat de segon de batxillerat. Les adaptacions a vegades poden ser complicades pel que fa als espais i les instal·lacions disponibles: doblar l’horari de l’alumnat, fer més hores lectives (no tan sols el professorat sinó també l’alumnat), canviar horaris… Tot això pot ser complicat, sobretot perquè els nostres centres van justets d’espais i de personal”, expliquen.

És del mateix parer Toni González Picornell, director de l’IES Pare Vitòria i president de l’Associació de Directors dels Instituts de Secundària del País Valencià (ADIESPV): “Serà complex d’aconseguir. No és fàcil quadrar horaris amb la plantilla de professors. És cert que hi pot haver una part solidària, però cada professor té un horari amb unes matèries a impartir. No podem ampliar-los l’horari.” Tot plegat, tenint en compte que tant professors com alumnes estan trasbalsats per la situació actual. “Hi ha poblacions amb una altra gota freda a sobre: per exemple, ahir vam haver de tornar a anul·lar les classes a la zona afectada per la gota freda per alerta roja”, diu González.

L’STEPV considera que sacrificar hores de tutoria en un context tan delicat com el que travessa el País Valencià és un error: “Llevar la tutoria no és la millor manera d’atendre el benestar sòcio-emocional de l’alumnat. Una part important d’aquest alumnat patirà episodis post-traumàtics i poden necessitar tractament del departament d’orientació. Les tutories són pensades també per a casos com aquests”, diuen.

Finalment, el sindicat recorda que cal pensar més enllà dels alumnes de les localitats afectades per la gota freda, i demana a la conselleria que s’apliquin solucions alternatives per a tots aquells que hagin organitzat expedicions d’ajuda als pobles afectats i que també han perdut hores lectives.

Com s’hauria de readaptar la selectivitat? 

La nova selectivitat, que s’estrenarà el 2025, proposa un model més competencial i menys memorístic. A més, no dóna tanta opcionalitat per evitar que els alumnes puguin descartar temari, com estaven acostumats a fer. González creu que caldria readaptar les proves i aplicar, excepcionalment, el model d’examen que es va aprovar arran de la pandèmia de la covid. Pensa que aquesta seria l’opció més equitativa per als alumnes de segon de batxillerat dels municipis del País Valencià afectats per la gota freda, perquè és evident que parteixen d’un greuge comparatiu respecte de la resta d’alumnes que s’examinaran de les PAU a començament de juny. “Som a mitjan novembre, i segon de batxillerat l’acabem a mitjan maig”, recorda. González farà arribar la petició a la Conselleria: “Hem de ser conscients que, davant d’aquesta excepcionalitat, hi ha d’haver una resposta acadèmica excepcional”, diu.

L’STEPV també vol una readaptació dels exàmens de selectivitat: “Volem recomanar a la comissió gestora de les PAU que se simplifique l’examen d’accés a la universitat perquè ara l’objectiu més important és la reconstrucció de les cases, dels centres de treball i de la vida dels qui han sobreviscut.” La conselleria diu que a final de mes es reunirà la comissió gestora de les PAU al País Valencià per a estudiar les propostes que els facin arribar els centres.

“S’han de prendre decisions de manera més àgil”, diu González, que recorda que ja venim d’un inici de curs accidentat per als alumnes de batxillerat: no es van publicar els nous models d’exàmens de selectivitat fins a final d’octubre, cosa que va endarrerir i dificultar el començament de curs tant als professors com als alumnes. “Hem viscut una vaga recentment perquè no teníem hores d’exàmens. No cal que passen dos mesos per a prendre aquesta decisió”, subratlla González.

L’STEPV remarca les prioritats d’aquest curs per als centres educatius: “Tot i ser important el resultat de la prova d’accés a la universitat, encara ho és més la recuperació de les famílies i el benestar emocional i psicològic de tot l’alumnat afectat. Dubtem que la pressió per a fer una bona prova d’accés faça minvar l’estrès post-traumàtic que pot ser que tinguen.”

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor