09.03.2016 - 02:00
|
Actualització: 09.03.2016 - 09:04
El go és un joc d’estratègia de tauler per a dos jugadors originari de la Xina, que té una gran complexitat. Amb més de dos mil anys d’història, aquest joc de taula és tradicional en molts països asiàtics, com a Corea del Sud. Justament a la capital, Seül, avui comença una de les partides que han aixecat més expectació d’aquests últims temps. Fins el dia 15, la llegenda coreana del go i màxim expert mundial, Lee Sedol, jugarà davant d’AlphaGo, un potentíssim programa desenvolupat per l’empresa d’intel·ligència artificial DeepMind de Google i que arriba a la partida del segle amb un magnífic precedent: el 28 de gener va vèncer el campió europeu, Fan Mui, per cinc jocs a zero.
Basat en la mateixa tàctica que el mític programa Deep Blue d’escacs i introduint-hi tecnologies de xarxes neuronals, el DeepMind aixeca molt d’interès entre els investigadors d’intel·ligència artificial atès que les característiques del go el fan un dels jocs més difícils d’automatitzar i de preveure. Tot i tenir regles senzilles, el nombre de moviments i posicions de les fitxes del go es multipliquen exponencialment en el curs de la partida, per la qual cosa representa una prova de foc per a les màquines d’intel·ligència artificial que volen imitar i superar el nivell de pensament humà.
La retransmissió en directe a través de YouTube de les partides d’aquests dies a Seül demostren la confiança que Google té en el seu programa AlphaGo. Si bé són conscients que una derrota televisada pot donar avantatge en el terreny de la intel·ligència artificial a companyies rivals com Facebook i Microsoft, que ja hi treballen, a Google també tenen clar que si la seva màquina aconsegueix de vèncer el millor jugador del món l’enorme quantitat de recursos humans i financers que dedica a aquest camp de la recerca actualment serà més que justificat.