Google posa a prova la intel·ligència artificial amb la partida del segle de go

  • Seül acull el duel entre el campió mundial d’aquest tradicional joc xinès i la màquina AlphaGo de l’empresa californiana

VilaWeb

Redacció

09.03.2016 - 02:00
Actualització: 09.03.2016 - 09:04

El go és un joc d’estratègia de tauler per a dos jugadors originari de la Xina, que té una gran complexitat. Amb més de dos mil anys d’història, aquest joc de taula és tradicional en molts països asiàtics, com a Corea del Sud. Justament a la capital, Seül, avui comença una de les partides que han aixecat més expectació d’aquests últims temps. Fins el dia 15, la llegenda coreana del go i màxim expert mundial, Lee Sedol, jugarà davant d’AlphaGo, un potentíssim programa desenvolupat per l’empresa d’intel·ligència artificial DeepMind de Google i que arriba a la partida del segle amb un magnífic precedent: el 28 de gener va vèncer el campió europeu, Fan Mui, per cinc jocs a zero.

Basat en la mateixa tàctica que el mític programa Deep Blue d’escacs i introduint-hi tecnologies de xarxes neuronals, el DeepMind aixeca molt d’interès entre els investigadors d’intel·ligència artificial atès que les característiques del go el fan un dels jocs més difícils d’automatitzar i de preveure. Tot i tenir regles senzilles, el nombre de moviments i posicions de les fitxes del go es multipliquen exponencialment en el curs de la partida, per la qual cosa representa una prova de foc per a les màquines d’intel·ligència artificial que volen imitar i superar el nivell de pensament humà.

La retransmissió en directe a través de YouTube de les partides d’aquests dies a Seül demostren la confiança que Google té en el seu programa AlphaGo. Si bé són conscients que una derrota televisada pot donar avantatge en el terreny de la intel·ligència artificial a companyies rivals com Facebook i Microsoft, que ja hi treballen, a Google també tenen clar que si la seva màquina aconsegueix de vèncer el millor jugador del món l’enorme quantitat de recursos humans i financers que dedica a aquest camp de la recerca actualment serà més que justificat.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor