22.12.2019 - 21:50
Els estudis sanitaris són demolidors: es calcula que a la societat occidental una de cada tres persones patirà de càncer abans del 2030. En vista d’aquesta estatística tan catastròfica, totes les esperances són posades en la recerca mèdica. D’avenços se n’han fet molts i alguns càncers que fa anys eren incurables ara es poden superar, però calen diners per a continuar avançant. I aquí és on neix el projecte Girem Full!, que aplega tots els actors possibles del món del llibre en una iniciativa solidària fins ara mai vista amb la intenció d’ajudar l’Hospital Clínic a desenvolupar tant com es pugui la investigació contra la malaltia a partir de la immunoteràpia.
Aquest nou tractament és un dels més innovadors per a poder combatre el càncer i es basa a dirigir el sistema immunitari contra les cèl·lules malignes pròpies i estimular les defenses naturals de l’organisme. Així, són les defenses del cos les que hi combaten, amb la qual cosa els efectes secundaris són menors i s’han obtingut resultats on les altres teràpies han fracassat.
Qui en són els impulsors i què es vol fer?
La iniciativa neix dels llibreters Olga Federico, de la Impossible, que va patir la malaltia i se’n va sortir; i d’Èric de l’Arco, de la Documenta, a qui els metges li van salvar un fill. L’Olga li va expressar un dia la necessitat de trobar la manera de poder ajudar els que li havien salvat la vida amb el seu ofici i així va ser com va néixer Girem Full! Llibres Contra el Càncer!, un projecte que uneix el món del llibre (llibreries, editorials, professionals de la creació literària, el disseny, l’edició, la distribució, la traducció, etc.) per recollir fons per a l’equip d’investigació ITC Clínic de l’Hospital Clínic de Barcelona i l’IDIBAPS, compromès a impulsar els primers assaigs clínics d’immunoteràpia per al tractament del càncer a Catalunya.
‘Aquesta investigació és una eina de país i els seus fruits seran útils per a nosaltres o per als nostres familiars i amics. En aquest sentit, agraïm moltíssim l’ajuda d’aquesta iniciativa’, ha explicat Josep Maria Campistol, director general de l’Hospital Clínic, en conèixer la proposta, que de moment consisteix a posar a la venda punts de llibre, cartells i bosses de roba que es venen per 3, 9 i 12 euros a totes les llibreries adherides. L’objectiu és que tot aquest material s’escampi de manera viral a totes les llars del país per a augmentar tant com sigui possible la recaptació per a la investigació contra la malaltia. A banda, es poden fer donacions directes a la web giremfull.cat. Cal remarcar que llavors s’obtindrà el certificat per a poder desgravar l’import en la declaració de Renda o Impost de Societats. Aquesta acció ha estat registrada i homologada amb el codi HC-R-2019/124.
Però què cal destacar més és que hi ha hagut una unió molt important del sector del llibre, que ha tancat files amb la iniciativa solidària i que fa temps que roba hores d’on no n’hi ha per poder llançar aquesta iniciativa abans de la campanya de Nadal. A més, és prevista una gran jornada just un mes abans de Sant Jordi, el 23 de març, i que tots els diners recaptats vagin a parar als fons aconseguits fins llavors.
Fins a aquest moment, Girem Full! Llibres Contra el Càncer gaudeix del suport de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, la de Publicacions Periòdiques en Català, el Gremi de Distribuïdors de Publicacions de Catalunya, el de Llibreters de Catalunya, Llegir en català, l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, ADAL, Escrivim, l’agència literària Asterisc Agents, la distribuïdora Les Punxes, entre més agents culturals. També s’hi han adherit una quarantena de llibreries i una cinquantena de segells editorials.
I si bé els dos llibreters han estat els primers impulsors, han estat una vintena de professionals del món del llibre els qui han començat a planificar i a treballar amb l’engegada de l’aventura. Es tracta de Blanca Álvarez, Jordi Benavente, Neus Boteller, Oriol Canosa, Neus Chordà, Tono Cristòfol, Rosa Domingo, Laura Espot, Bibiana Federico, Víctor García Tur, Gemma Glendon, Cristina Losantos, Cristina Moix, Lola Pastor, Mireia Perelló, Rosa Rey, Marc Sagristà, Rafa Sánchez, Maria Sellarès i Núria Vilamajó.
Els organitzadors asseguren: «Girem Full! neix del convenciment que des del món del llibre podem aportar molt a la societat. El món del llibre és un món sensible; un món ple de sentiments, d’històries… Venem il·lusions, acompanyament, alegria i tristesa, riures i somriures, història, política, ciència-ficció, humanitats… El nostre públic està compromès amb la cultura i la societat, és culte i amb ganes d’aprendre i de viure plenament.»
«Girem Full! vol arribar al teixit social, a participar i promoure aquesta proposta solidària i que es poden utilitzar totes les infraestructures, grans i petites, personals i individuals i totes juntes, deixant de banda els negocis i els beneficis materials, per fer una gran acció social.»
Per la seva banda, el doctor Josep M. Campistol explica que ‘la immunoteràpia ha revolucionat el tractament del càncer i que aquest tractament, un dels avenços més destacats en teràpies oncològiques, s’oferirà dins el Sistema Sanitari Públic per a pacients pediàtrics i adults resistents a les teràpies convencionals’.
I tot i que no ha transcendit encara gaire com serà aquesta gran acció del 23 de març, sí que se’n saben alguns detalls: Serà el Dia solidari Girem Full! Llibres Contra el Càncer i es pretén de fer una gran acció conjunta a tot Catalunya, que impliqui totes les llibreries col·laboradores, amb la complicitat d’editorials, autors, traductors, il·lustradors… S’organitzaran activitats a totes les llibreries, siguin individuals o col·lectives. Aquestes accions seran de pagament, bé amb un preu tancat, que es cobrarà com si fos una entrada d’un espectacle, bé amb la fórmula de taquilla inversa. Tot allò que es recapti aquesta jornada s’ingressarà com a donació al projecte.
Així doncs, amb la intenció que en un futur puguem passar pàgina quan parlem del càncer, neix una iniciativa indubtablement remarcable que, a més, gaudeix del factor afegit anecdòtic que per primera vegada tot el sector del llibre rema en la mateixa direcció: viralitzar tots els productes solidaris que han creat. Seria meravellós que no fos l’única vegada.