12.12.2022 - 12:25
|
Actualització: 12.12.2022 - 12:35
El Departament d’Empresa i Treball ha detectat irregularitats en més del 50% de les ofertes analitzades amb motiu del Black Friday. S’haurien produït incompliments en la meitat dels 1.400 productes analitzats durant les setmanes prèvies a les ofertes. Concretament, l’Agència Catalana de Consum ha vist alteracions de preu en 454 productes dels 899 analitzats. El control s’ha fet amb un monitoratge sobre productes informàtics, de telefonia, petits electrodomèstics o productes a la llar que es venien per internet. D’acord amb una directiva de la UE, les empreses que ofereixen productes rebaixats que s’havien ofert en el mateix establiment en condicions habituals tenen l’obligació d’indicar el preu anterior al costat del rebaixat.
Després dels controls, Consum ha detectat irregularitats en nou comerços en línia: pccomponentes.com, carrefour.es, euronics.es, fnac.es, miro.es, elcorteingles.es, mediamarkt.es, conforama.es i alcampo.es. Per altra banda, la Direcció General de Comerç ha inspeccionat seixanta-una empreses i ha detectat que entre el 50% i el 60% d’incompliments en els 488 productes analitzats. En concret, ha fet inspeccions físiques a vint-i-nou empreses i inspeccions en línia a trenta-dos portals de venda a internet.
És previst que en els dies vinents es facin requeriments a les empreses que han incomplert la normativa. Actualment, el procés és en fase de diligències prèvies i, per tant, les companyies encara poden fer al·legacions. Si no prosperen, s’obriran expedients sancionadors on es constati una conducta infractora.
Les infraccions per pràctiques comercials deslleials que hagin tingut un component econòmic poden implicar multes d’entre 10.001 i 100.000 euros en funció del nombre de productes oferts, el volum de vendes i el benefici obtingut amb la conducta infractora. D’altra banda, les sancions per competència deslleial poden sumar fins a 20.000 euros.