28.04.2023 - 21:40
|
Actualització: 29.04.2023 - 09:06
Trobar parella en aplicacions de contactes ja és una de les opcions més habituals. Fa anys que va desaparèixer la vergonya de conèixer gent per internet i s’ha acceptat com una manera tan vàlida com qualsevol altra. Tinder és l’aplicació més popular, però no pas l’única. Entre la comunitat gai és especialment coneguda Grindr, que porta al món digital la hipersexualització d’alguns bars d’ambient: et fixes en algú, hi interactues breument i t’hi trobes per tenir-hi relacions sexuals. Una mecànica senzilla que, si bé té el seu públic, també fa que molta gent en defugi perquè ho veu un mercat de cossos en què no es troba còmoda.
Però sovint hi ha usuaris que se senten fora de lloc en aquesta mena d’espais digitals perquè la interacció social sol ser en castellà o anglès, i fins i tot hi ha qui reacciona amb hostilitat contra el català. Per omplir aquest buit fa poques setmanes que s’ha estrenat Gaudi, una nova aplicació de cites gais que vol posicionar-se com a eina de referència per als catalanoparlants. L’aplicació és d’origen alemany –allà fa dos anys que funciona–, però per expandir-se a casa nostra ha agafat la bandera de la catalanitat.
Rere la idea hi ha Gregor Eistert, un austríac que treballa de Barcelona estant per a l’empresa alemanya. Aquí en fan el màrqueting i la gestió de les xarxes socials, però també viuen i es relacionen amb la comunitat LGBT local, i van veure que calia fer una empenta a la socialització gai en català. “Sovint, entre els meus amics, sentia que hi havia molt pocs espais per a lligar en català, especialment a Barcelona, on sempre hi ha molts guiris i es tendeix a parlar en castellà”, diu Eistert. Arran d’aquest fet, va prendre la iniciativa i va treballar per oferir una versió en català de Gaudi.
No es tracta tan sols de traduir l’aplicació, sinó que l’estrena s’ha acompanyat d’una campanya de promoció inspirada en referents populars de la catalanitat que es combinen amb elements de la cultura gai. “Volíem que la campanya fos molt d’aquí, molt local”, diu Eistert, que ha treballat amb l’agència de publicitat barcelonina Evil Love.
La cosa més important perquè una aplicació de contactes funcioni és que hi hagi gent que la faci servir, i de moment la rebuda satisfà les expectatives dels promotors: “Tenim un repte brutal, perquè el mercat està molt saturat, però estem molt contents per l’èxit que ha tingut fins ara i per les reaccions dels nois catalans que la fan servir.”
El funcionament de Gaudi és similar al d’altres aplicacions. De fet, els usuaris es presenten amb un sistema de targetes similar al de Tinder –cada persona apareix amb una fotografia, el nom d’usuari, l’edat i la proximitat geogràfica i l’altre usuari ha de dir si li agrada o no. Si coincideixen, comencen una conversa–, o bé poden remenar entre tots els usuaris i decidir activament de parlar-hi, com passa a Grindr.
A diferència d’altres aplicacions, Gaudi no funciona amb un algorisme que premiï amb més interaccions socials aquells que, de fet, ja tenen més èxit, sovint pel seu aspecte físic. “Simplement, els nois apareixen segons la proximitat geogràfica. El perfil que veus primer és el que és més a prop teu”, garanteix Eistert.
Més enllà d’això, explica que treballen en un algorisme que faciliti les interaccions socials per interessos, i que es defineix amb un “test de personalitat gai”. Tot i que aquest algorisme encara no funciona, es pot fer la prova de personalitat per compartir-ne els resultats al perfil.
Agenda d’esdeveniments i bars d’ambient
Més enllà de la catalanitat, Gaudi es diferencia d’altres aplicacions promovent cites i trobades més enllà del sexe ràpid –que tampoc no descarten. És per això que, a més d’ajudar a contactar amb altres persones, l’aplicació té un llistat de locals d’ambient LGBT i una agenda d’esdeveniments d’interès per a la comunitat. Com que fa poc que s’ha estrenat la versió catalana de Gaudi, l’agenda local no és gaire plena i gairebé tots els esdeveniments que hi apareixen són a Alemanya, però l’apartat dels locals sí que ha estat ben treballat. Ara per ara, la majoria són bars, discoteques o saunes de Barcelona, però també hi ha locals de Sitges, València i Palma.
“Amb Gaudi som diferents per la llengua, la proximitat i la seguretat. Tenim la verificació de perfil i tots els continguts són revisats per un equip de gent de Berlín. A més, oferim activitats i llocs on tenir les cites. És una plataforma on també es pot conversar, no només parlar d’on quedem per fotre un clau”, diu Eistert.
Tot i aquesta vocació, Gaudi també té una versió on es permet l’enviament de fotografies de nus o de contingut sexual explícit: Gaudi UNCUT. De moment, aquesta versió només és disponible en anglès i per a Android.